60-66 aylık çocukların bakış açısı alma ve yaratıcı düşünme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma, 60-66 aylık çocukların bakış açısı alma ve yaratıcı düşünme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada çocukların bakış açısı alma ve yaratıcı düşünme becerileri ile cinsiyetlerinin, sosyoekonomik düzeylerinin, anne-baba eğitim durumlarının ve okul öncesi eğitim alma sürelerinin etkisi incelenmiştir. Araştırma nicel bir çalışma olup, ilişkisel tarama modelinde oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemini Ankara ili Altındağ, Çankaya, Çubuk, Etimesgut, Sincan ve Yenimahalle ilçelerinde bulunan resmi ve özel okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden, 60-66 aylık toplam 90 çocuk oluşturmaktadır. Örneklem grubuna dâhil edilen çocukların kişisel bilgilerini toplamak amacıyla `Demografik Bilgi Formu`, yaratıcı düşünme becerilerini değerlendirmek amacıyla `Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Şekil Testi A Formu`, bakış açısı alma becerilerini değerlendirmek amacıyla ise `Bakış Açısı Alma Testi` kullanılmıştır. Örneklem grubunun dağılımı normallik göstermediği için nonparametrik istatistik tekniklerinden Mann-Whitney U, Kruskal Wallis ve Ki-Kare Bağımsızlık Testi analizleri uygulanmıştır. Verilerin analizi için SPSS 23 paket programından yararlanılmıştır.Araştırma sonucunda çocukların bakış açısı alma ve yaratıcı düşünme becerileri ile cinsiyetleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Çocukların bakış açısı alma ve yaratıcı düşünme becerilerinin ise sosyoekonomik düzeye göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Sosyoekonomik düzey yükseldikçe, çocukların yaratıcı düşünme ve bakış açısı alma becerileri de gelişmektedir. Anne-baba eğitim durumuna ilişkin analizler değerlendirildiğinde yaratıcı düşünme ve bakış açısı alma becerilerinde üniversite mezunu anne ve babalar lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Okul öncesi eğitim alma süresinin yaratıcı düşünme ve bakış açısı alma becerileri ile arasındaki fark incelendiğinde ise daha önce okul öncesi eğitim alan çocukların lehine istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur.Araştırma sonucunda yaratıcı düşünme becerisinin akıcılık boyutu ile bakış açısı alma becerisinin algısal bakış açısı alma; yaratıcı düşünme becerisinin detaylandırma boyutu ile bakış açısı alma becerisinin duygusal bakış açısı alma; yaratıcı düşünme becerisinin başlıkların soyutluğu alt boyutu ile bakış açısı alma becerisinin bilişsel bakış açısı alma; yaratıcı düşünme becerisinin direnç boyutu ile bakış açısı alma becerisinin algısal bakış açısı alma ve duygusal bakış açısı alma boyutu arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki tespit edilmiştir.Araştırma sonucunda bakış açısı alma ve yaratıcı düşünme becerileri arasında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır (p<.01).Anahtar sözcükler: Yaratıcılık, bakış açısı alma, yaratıcı düşünme, okul öncesi,empati, erken çocukluk dönemi This research aims to investigate the relationship between perspective taking and creative thinking skills of 60-66 month-old children. The effects of gender, socio-economic status of family, parents' educational level and taking pre-school education on perspective taking skills and creative thinking skills was investigated in this research.The research is a quantitative study which was created in the relational screening model. The study sample consists of 60-66 month-old total of 90 children ongoing formal and private pre-schools which located in Altındağ, Çankaya, Çubuk, Etimesgut, Sincan and Yenimahalle districts in Ankara.In order to collect personal information from children in the sample group `Demographic Information Form`, to assess their creative thinking skills `Torrance Creative Thinking Test Figure Test Form A`, and to assess perspective taking skills `Perspective Taking Test` are used. SPSS 23 package program was used to analyze the data. Because the distribution of the sample group doesn't show normality, nonparametric statistical techniques, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis and Chi-Square Independence Test analyzes were performed.As a result of the study, there was no statistically significant difference between gender and taking perspective and creative thinking skills of children. Taking perspective and creative thinking skills of children have been found to be significiant according to the socioeconomic level. When the socioeconomic level is increases, children's creative thinking and perspective taking skills are also developed. When the analysis related with parental education status is evaluated, creative thinking and perspective taking skills show significant difference in favor of mothers and fathers who graduated from a university. The examinations on the relationship between taking pre-school education and creative thinking and perspective taking skills show that there are statistically significant differences in favor of children who took pre-school education before.As a result of the research, statistically significant relationships has been found on fluency dimension of creative thinking skill and perceptual perspective taking dimension of perspective taking skills; detailing dimension of creative thinking skill and emotional perspective taking dimension of perspective taking skill; abstraction of the headings dimension of creative thinking skill and cognitive perspective taking dimension of perspective taking skill; resistance dimension of creative thinking skill and perceptual perspective taking and emotional perspective taking dimensions of perspective taking skills.In conclusion, the research has reached the result of there is a significant relationship between perspective taking and creative thinking skills (p<.01).Keywords: Creativity, perspective taking, creative thinking skills, preschool,empathy, early childhood
Collections