Okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme beceri düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Okul Öncesi Öğretmenleriyle Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının yaratıcı düşünme beceri düzeylerini ve öğretmenlerde ve öğretmen adaylarında yaratıcı düşünceyi etkileyebilecek bazı faktörlerle arasındaki ilişkiyi incelemektir.Araştırma 2007-2008 öğretim yılında Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı'nda 1., 2., 3. ve 4. sınıflarda (normal öğretim) öğrenim görmekte olan 140 öğrenci ve Muğla il merkezi, Yatağan, Ortaca, Marmaris ve Fethiye ilçe merkezlerindeki resmi ilköğretim okullarında görev yapan 43 anasınıfı öğretmeni ile yürütülmüştür.Araştırmaya ilişkin veriler, ?Kişisel Bilgi Formu? ve ?Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Sözel A Formu? ile toplanmıştır. Verilerin analizi için Anova Varyans Analizi, t testi, Mann Whitney U, Kruskal Wallis H, Duncan, Yüzde, Frekans, Aritmetik Ortalama ve Standart Sapma kullanılmıştır.Elde edilen sonuçlara göre, öğretmen adaylarıyla öğretmenlerin akıcılık, esneklik ve orjinallik düzeylerindeki puanlarının akıcılıktan orjinalliğe düşüş gösterdiği saptanmış, ayrıca öğretmen adaylarıyla öğretmenler arasında yaratıcı düşünme düzeylerinin orjinallik boyutunda fark olduğu görülmüştür.Okul öncesi öğretmenlerinin mezun oldukları lise türüyle yaratıcı düşünme beceri düzeylerinin esneklik boyutunda anlamlı fark saptanmıştır. Öğretmenlerin akademik yeterlilik algılarıyla yaratıcı düşünme beceri düzeylerinin orjinallik boyutunda anlamlı fark bulunmuş, bunun yanı sıra öğretmenlerin görev yaptığı sınıf mevcuduyla yaratıcı düşünme beceri düzeylerinin esneklik boyutunda anlamlı fark saptanmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının, yaratıcı düşünme beceri düzeyleriyle sınıf düzeyleri arasında anlamlı fark görülürken hem öğretmenlerin hem de öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme beceri düzeylerinin, anne-babalarının mesleklerinden ve eğitim durumlarından etkilenmediği saptanmıştır.Öğretmenlerin en sık kullandıkları yöntemler dikkate alınarak yapılan inceleme sonucu ise akıcılık, esneklik ve orjinallik boyutunda yüksek yaratıcı düşünme becerisine sahip olan öğretmenlerin ilk tercihlerinin, genellikle derslerde öğrencinin uygulama yapmasına olanak sağlayan yöntemlerden yana olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Yaratıcılık, Yaratıcı Düşünme, Okul Öncesi Eğitim, Okul Öncesi Öğretmeni, Okul Öncesi Öğretmen Adayı The aim of this study is investigating the level of creative thinking skills of the pre-school teachers and pre-school teacher candidates and its relationship to some factors that can affect creative thinking in teachers and teacher candidates.The investigation was carried out in 2007-2008 academic year with 140 1st, 2nd, 3rd and 4th grade student at Muğla University, Faculty of Education, Pre-school Teaching Department and 43 pre-school teachers working in formal elementary schools in Muğla city center and centers of caunties of Yatağan, Ortaca, Marmaris and Fethiye.The data were collected through ?Personal Knowledge Form? and ?Torrance Creative Thinking Test Verbal Form A?. For the analysis of the data Anova Variance Analysis, t test, Mann Whitney U, Kruskal Wallis H, Duncan, Frequency and Percentage rates, Arithmetic mean and Standart Deviation were used.According to the results obtained, it was found out that the points of teacher candidates and teachers in fluency, flexibility and originality levels decreased from fluency to originality. In addition, it was found out that the level of creative thinking skills of teacher candidates and teachers differed in the dimension of originality.A meaningful difference was noticed between the type of high school pre-school teachers graduated and their levels of creative thinking skills in the dimenson of flexibility. A meaningful difference was noticed between the teachers academic compotence perceptions and their levels of creative thinking skills in the dimension of originality. In addition to this, another meaningful difference was noticed between the size of the class the teachers teach and their levels of creative thinking skills in the dimension of flexibility. Further more, a meningful difference was found between the levels of creative thinking skills of teacher and their success levels in class while it was found candidates that both teachers? and teacher candidates? levels of creative thinking skills were not affected by their parents? jobs and education levels.As a result of the observation conducted to find out the most frequently used methods by the teachers, it was concluded that the first choice of the teachers who have high creative thinking skills in the dimensions of fluency, flexibility and originality was generally the method which lets the students make practice in the classes.Key Words: Creativity, Creativity Thinking, Pre-school Teaching, Pre-school Teacher, Pre-school Tearcher Candidate
Collections