Fırat Üniversitesi idari personelinin hizmet içi eğitim ihtiyacının saptanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
92 BOLUM V ÖZET, SONUÇ VE ÖNERİLER Bu bölümde, çalışmanın kısa bir özeti yapılmış, elde edilen bulguların yorumlanmasıyla ulaşılan sonuçlara yer verilmiş ve bu sonuçlara dayalı olarak geliştirilen öneriler üzerinde durumuştur. ÖZET Bu araştırmada, Fırat Üniversitesi idari personelinin hizmet içi eğitim ihtiyacı araştırıldı. Bu amaçla, idari personelin görevlerinin yetişmişlik ve gereklilik düzeyleri ile idari personel, akademik olan ve akademik olmayan yöneticilerin görüşlerine göre hizmet içi eğiimde yer alabilecek konular saptanmıştır. Araştırma kapsamına, Fırat Üniveritesi Elazığ kampüsünde görev yapan 140 idari personel, 3 1 akademik yönetici ve 3 1 akademik olmayan yöneticiler alınmıştır. Araştırma için gerekli veriler araştırmacı tarafından geliştirilen iki ayrı anket aracılığı ile toplanmıştır. Anket geliştirilmeden önce, idari personelin yaptığı görevlerin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranış biçimlerini saptamak için belli bir örneklem grubuna görev analiz formu verilerek toplanan bilgilerden anket hazırlanırken yararlanılmıştır. İstatistiksel çözümlemelerde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, bağıntı (korelasyon) katsayısı ve kikare teknikleri kullanılmıştır. Bulgularda, `genel büno görevleri`, `evrakla ilgili görevleri`, `dosyalama ve arşivle ilgili görevleri`, `yazışma ile ilgili görevleri` olarak belirlenen dört görev alanı ve hizmet içi eğitimde yer alabilecek konular yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda aşağıdaki bulgular elde edilmiştir: 1. İdari personelin, akademik ve akademik olmayan yöneticilerin görüşlerine göre, idari personel görevlerinde yetişmiştir. 2. İdari personelin, akademik ve akademik olmayan yöneticilerin görüşlerine göre idari personel görevleri gerekli bulunmuştur. 3. İdari personelin görevlerinin yetişmişlik ve gereklilik düzeyleri arasında olumlu bir ilişki bulunmaktadır. 4. Fırat Üniversitesinde düzenlenecek hizmet içi eğitim çalışmalarında yer alabilecek konuların öncelik sıralamasında, idari personel ile akademik olmayan yöneticilerin sıralamaları arasında benzerlikler; idari personel ile akademik yöneticilerin sıralamaları arasında farklılıklar ve akademik yöneticilerle akademik olmayan yöneticilerin sıralamalarında bâzı farklılıklar93 olduğu gözlenmiştir. 5. İdari personelin, akademik ve akdemik olmayan yöneticilerin hizmet içi eğitim konularının önem derecelerine ilişkin görüşleri arasında, anket formunda beşinci ve on altıncı sırada verilen konular dışında istatistiksel bakımdan anlamlı bir fark olmadığı ortaya çıkmaktadır. 6. İdari personelin, hizmet içi eğitim kurslarının uygulama zamanını çoğunlukla `kışın, mesai içinde` olarak belirlediği saptanmıştır. SONUÇ Araştırmanın bu bölümünde, araştırma bulgularına dayanılarak sonuçlara gidilmiştir.Fırat Üniversitesi idari personelinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarını saptamayı amaçlayan bu araştırma, kendi sınırlılığı içinde problemlere cevap aramış ve aşağıdaki sonuçlara varmıştın 1. İdari personelin görevlerinin yetişmişlik düzeylerine ilişkin sonuçlan a. İdari personel `genel büro görevleri ` alanında yer alan dokuz görevde, denek gruplarınca `yetişmiş` görülmüştür. b. İdari personel `evrakla ilgili görevleri` alamnda yer alan sekiz görevde, denek gruplarınca `yetişmiş` görülmüştür. c. İdari personel `dosyalama ve arşivle ilgili görevleri` alanında yer alan altı görevde, denek gruplarınca `yetişmiş` görülmüştür. d. İdari personel `yazışma ile ilgili görevleri` alanında yer alan dokuz görevde, denek gruplarınca `yetişmiş` görülmüştür. 2. İdari personelin görevlerinin gereklilik düzeylerine ilişkin sonuçlan a. İdari personelin `genel büro görevleri ` alanında yer alan dokuz görevi, denek gruplarınca ` gerekli` görülmüştür. b. İdari personelin `evrakla ilgili görevleri` alanında yer alan sekiz görevi, denek gruplarınca `gerekli` görülmüştür. c. İdari personelin `dosyalama ve arşivle ilgili görevleri` alanında yer alan altı görevi, denek gruplarınca `gerekli` görülmüştür. d. İdari personelin `yazışma ile ilgili görevleri` alanında yer alan dokuz görevi, denek gruplarınca `gerekli` görülmüştür.. 3. İdari personel görevlerinin yetişmişlik ve gereklilik düzeyleri ilişkisine yönelik sonuçlar: a. İdari personelin `genel büro görevleri` alanında yer alan dokuz görevinde, idari personel grubunda «= 0.01 düzeyinde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Akademik olmayan yönetici grubunda anlamlı bir ilişki saptanamamıştır. Akademik yönetici grubunda ise, yalnızca Uç görevde « = 0.05 düzeyinde anlamlı bir ilişki saptanabilmiştir. #* ' r, * `?/ -%. >. t, ` r*> % ?* îs. * 194 b. İdari personelin `evrakla ilgili görevleri` alanında yer alan sekiz görevinde, idari personel grubunda « = 0.01 düzeyinde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Akademik olmayan yönetici grubunda anlamlı ilişkiler saptanamamıştır. Akademik yönetici grubunda, yalnızca iki görevinde anlamlı ilişkiler saptanamamış, bir görevinde «=0.01 düzeyinde, beş görevinde ise«= 0.05 düzeyinde anlamlı bir ilişki saptanabil mistir. c. İdari personelin `dosyalama ve arşivle ilgili görevleri` alanında yer alan altı görevinde, idari personel grubunda «= 0.01 düzeyinde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Akademik olmayan yönetici ve akademik yönetici gruplarında anlamlı ilişki saptanamamıştır. d. İdari personelin ` Yazışma ile ilgili görevleri` alanında yer alan dokuz görevinde, idari personel grubunda «=0.01 düzeyinde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Akademik olmayan yönetici grubunda anlamlı ilişkiler bulunamamıştır. Akademik yönetici grubunda yalnızca dört görevde «= 0.05 düzeyinde anlamlı ilişkiler bulunmuş, diğer görevlerde bulunmamıştır. 4. Araştırma sonuçlan, `çalışanları sosyal, kültürel ve sanat dallarında geliştirecek etkinlikler` ile `yabancı dil` konularının Fırat Üniversitesi'nde düzenlenecek hizmet içi eğitim programlarında yer almasına gerek olmadığını ortaya koymaktadır. ÖNERİLER Bu araştırmada elde edilen bulguların ve araştırmanın yürütülmesi sırasında ilgililerle yapılan görüşmelerin ışığı altında, Fırat üniversitesi hizmet içi eğitim çalışmalarında kullanılabilecek bazı önerilerle, üniversitelerde ve benzer kurumlarda yapılacak hizmet içi eğitim çalışmalarında yararlanılabilecek bazı genel önerilerde bulunulmuştur. Fırat Üniversitesi İdari Personelinin Hizmet İçi Eğitim Çalışmalarına ilişkin Öneriler 1. Araştırma kapsamına alınmayan, üst kademe yöneticilerinin (Rektör, Rektör Yardımcıları, Genel Sekreter) görüşlerine de başvurup, personelin hizmet içi eğitim ihtiyaçları belirlenmelidir. 2.Bu araştırmada görev analizi hazırlama aşamasında idari personelin kendisi hizmet içi eğitim ihtiyacını belirtmesine rağmen, araştırma sonucunda hizmet içi eğitim ihtiyacı ortaya çıkmamıştır.Bu durum idari personelin anketleri samimi olarak doldurmadıkları düşüncesini akla getirmektedir. Yöneticiler tarafından idari personelin yetişmesindeki eksiklikler kendilerine çeşitli şekillerde hissettirilmelidir. 3. Akademik olan ve akademik olmayan yöneticilerle sözlü olarak yapılan görüşmelerimiz sırasında idari personelin yetişmiştik düzeyleri hakkında eksiklikleriîblduğunu *.` * İl.' <*, r.95 belirtmelerine rağmen, araştırma sonucunda bulgular bunu desteklememektedir. Yöneticilerin de maiyetindeki idari peronelin yetişmesi ve sürekli kendilerini yenilemeleri konusunda bilinçlendirilmeleri gerekmektedir. 4. Araştırma kapsamına alman idari personelin % 60.71'i hizmet içi eğitim kurslarına katılmaya istekli göriilmektedir.Bu grubun % 71.76'sı meslek yaşamlarında daha başarılı olabilmek için katılmayı istemişlerdir. Bu durumda hizmet içi eğitim kursuna katılan ve meslek yaşamında başarılı olan idari personel çeşitli şekillerde ödüllendirilmelidir. Genel Öneriler 1. Yükseköğretim kurumlarında, idari personelin görev yaptığı genel idari ve destek hizmetlerinin niteliği kurumdan kuruma değişebileceği için, Türkiye'deki diğer ünversitelerden her biri ayrı ayrı idari personelinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarını saptayarak, ortaya çıkacak olan ihtiyaçlar ışığında hizmet içi eğitim programlan düzenleyip uygulamalıdır. 2.Yükseköğretim kurumlannda,Ust kademe yöneticileri hizmet içi eğitim programlarının kurum ve çalışanlar için önemini vurgulamaiıdırlar. 3. Hizmet içi eğitim programlarının düzenlenip, uygulamalarının yapılmasının, planlama aşamasından başlayarak, eğitim yönetimi, program geliştirme, ölçme değerlendirme ve öğretim yöntemleri konularında uzmanlaşmış kişilerden oluşan bir ekip tarafından yüütülmesi programların geçerliğini ve güvenirliğini artırabilir. 4. İdari personelin hizmet içi eğitim ihtiyaçları saptandıktan kısa bir süre içerisinde ilgili uzmanlarca programların uygulamasında görev yapacak öğreticiler, kullanılacak öğretim yöntem ve araç gereçleri ve fiziksel kapasite seçilmeli ve günlük uygulama planlan yapılmalıdır. 5. Hizmet içi eğitim programlan görev yapan idari personelin tümü için planlanmış ise, öğretim dönemi içerisinde yapılan işlerin aksamaması için, personelin yansı sabah diğer yansı da öğreden sonra aynı öğretim sürecine tabi tutulmalıdırlar. 7.Hizmet içi eğitim programlannm uygulamasına başlamadan önce, katılanlara programlarda öğretilecek bilgi ve becerileri kapsayan teorik ve uygulamalı ön test uygulanmalıdır. Programlann bitiminde aynı test tekrar uygulanmalıdır. Ön ve son test, ölçme ve değerlendirme uzmanlannca bilimsel anlamda bir değerlendirmeye tabi tutularak adayların planlanan hedeflere ne oranda ulaştınlabildikleri erişi düzeyi belirlenmelidir. 8. Hizmet içi eğitim uygulamaları sonunda basan lı bulunan idari personel mutlak surette ödüllendirilmelidir. 9. Yükseköğretim kurumlannda görev yapan idari personeli; yaptıklan işlerin özelliğine göre birkaç kategoriye ayınp, her kategoride yapılan işleri sınıflandırmalı. Beceri türlerine dönük ayrıntılara inerek bu becerileri kazandıracak konu ve kurslann saptanması sonucu ortaya daha etkili hizmet içi eğitim uygulamalan çıkanlabilmelidir..^ l¥if :r '!#!*% Y //j**v ^
Collections