Özel ortaöğretim kurumlarında yabancı dil öğretiminde benimsenen ilkeler ile uygulanan teknik ve yöntemlerin bazı değişkenler açısından karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IV ÖZET Eğitim sistemimizin güncel konularından birisini oluşturan özel ortaöğretim kurumlarımız çağdaş anlamda eğitim olanakları sağlayarak resmi okullara karşı bir ayrıcalık kazanma uğraşı içindedirler. Ancak, bazı istatistiki verilerin dışında, özel okullar konusunda yapılan araştırmaların azlığı bu okullara ilişkin güvenilir değerlendirmelerin yapılmasına olanak tanımamaktadır. Bu nedenle, özel okulların sayılarında gözlenen artışın ne denli sağlıklı olduğu, özel okulların verimliliği ve ulusal eğitimimize katkısı gibi konular yeterince ay dınlatılamamak tadır. Özel okullardaki eğitim ve öğretim uygulamalarının karşılaştırmalı araştırmalar yoluyla belirlenerek, başarılarım kanıtlamış okullardaki etkinliklerin ortaya çıkarılması ve araştırma sonuçlarından daha az başarılı okulların da yararlanması olanaklarının yaratılması okullar arasındaki başarı farkını en aza indirgeme çalışmalarına katkıda bulunabilir. Özel okullardaki yabana dil öğretimini ele alan bu araş tır manın amacı, başarı düzeyleri farklı özel ortaöğretim kurumlarında görev yapan yabana dil öğretmenlerinin genel niteliklerini belirlemek, yabancı dil öğretiminde benimsedikleri bazı ilke, teknik ve yöntemlere ilişkin görüşlerini ve mevcut uygulamalarını saptamak ve karşılaştırmalar yoluyla aralarındaki ilişkileri ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın örneklemini 1989-1990 öğretim yılında eğitim yapan 16 özel lisede kadrolu olarak görevli 101 yabancı dil öğretmeni ve 460 ortaokul İngilizce hazırlık sınıfı öğrencisi oluşturmuş ve gerekli verilerin toplanmasında öğrenci başarısını saptamak için `yeterlik testi`, öğretmen nitelik, görüş ve uygulamalarım belirlemek için `anket formu` kullanılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde frekans, yüzde ve jjrjjmetik l! Siortalamalardan yararlanılmış, değişkenler arası ilişkilerin sınanması için ağırlık puanlarına dayalı `t-testi` ve `kikare` çözümlemeleri kullanıl mıştır. Araştırmada varılan sonuçlar kısaca şöyledir : 1. Araştırma kapsamına giren okullardaki yabana dil öğretmenlerinin genel nitelikleri ile okulların başarı durumu arasında anlamlı bir ilişki gerçekleşmemiştir. 2. Okulların başarı gruplarına dağılımı ile bu öğretmenlerin yabana dil öğretimi konusundaki çeşitli görüşlere katılma derecelerine göre üst ve alt başarı grupları ile orta ve alt başarı grupları arasında anlamlı bir fark saptanmıştır. 3. Öğretmenlerin yabancı dil öğretimi konusundaki çeşitli görüşlere katılma dereceleri ile bazı nitelikleri arasında kıdem süreleri açısından üst ve alt gruplar arasında, lngilizcenin anadil olarak kullanıldığı bir ülkede bulunma durumuna göre orta ve alt gruplar düzeyinde anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiş, diğer değişkenlere göre anlamlı farklılıklar gözlenmemiştir. 4. Başarı düzeyleri farklı okullardaki öğretmenlerin yabancı dil öğretimindeki sımf içi uygulamaları arasında ağırlık verilen öğretim yöntemleri, kullanılan öğretim teknikleri, benimsenen ilkeler ve yararlanılan araç ve gereçler açısından önemli sayılabilecek farklılıklar gerçekleşmemiştir. Araştırmanın sonunda, elde edilen bulgu ve sonuçların ışığı altında bir dizi önerilerde bulunulmuştur. & '^..m t»'`;^ &**^
Collections