Piyasaya girişi belirleyen unsurlar: Türk imalat sanayi üzerine bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Küreselleşen dünyada rekabet unsuru, ekonomik açıdan ülkelerin kaçınılmaz bir gerçeği olmuştur. Piyasaya girişlerin ve çıkışların serbest olması, endüstrinin gelişmesine, yeniden yapılanmasına ve rekabet sisteminin daha iyi çalışmasına imkan tanırken, piyasaya giriş engellerinin bulunduğu da bir gerçektir. Yerleşik firmalar, bulundukları piyasada bir takım giriş engelleri yaratarak durumlarını korumak isterken, bu durum, potansiyel firmaları bu engelleri aşmak için teşvik etmekte ve yerleşik firmalardan daha yenilikçi ve daha üstün stratejiler üretmelerini sağlamaktadır. Endüstrinin gelişmesinde ve yeniden yapılanmasında şart olan piyasaya giriş ve çıkışların serbest olması için piyasaya giriş ve çıkış engellerinin olmaması gerekmektedir. Bu çalışmada, piyasaya girişi etkileyen çeşitli değişkenlerin ve bunun yanı sıra önceki döneme ait giriş ve çıkış davranışının cari dönem giriş üzerindeki etkisi analiz edilmeye çalışılmıştır. Bu analiz bir panel veri analizidir. 1996- 2001 yılları arasında, 60 Türk imalat sanayindeki veriler panel veri tahmin yöntemine uygun şekilde bir araya getirilmiştir. Uygulamada, bağımlı değişken, cari dönemdeki giriş oranı, bağımsız değişkenler, bir dönem önceki giriş oranları, bir dönem önceki çıkış oranları, geçmiş karlılık oranı, endüstri büyüme oranı, reklam harcamaları ve arge harcamalarıdır. Sonuçlar bu değişkenlerden öncelikle önceki dönem giriş, kârlılık, endüstri büyüme oranı gibi değişkenlerin cari dönem girişi açıklamada önemli ve anlamlı bir etkisi olduğunu göstermektedir. Bunun yanı sıra, reklam ile ar-ge harcamalarının etkisiz olduğu gözlenmiştir. Bu durum, reklam ve ar-ge harcamalarının nisbi düşüklüğü nedeniyle Türk imalat sanayinde önemli bir giriş engeli oluşturmadığı anlamına gelmektedir. In the process of globalization, competition has been an inevitable reality of countries in terms of economy. While free entires and exit to market enables to industrial development, reconstruction of it and better working competition system, it is a fact that there are barriers to enter to the market. Settled companies try to keep their situation by creating some entry barriers and this situation incites the potential companies for getting over these barriers and provides for potential companies to create more innovative and better strategies. To make entry and exit to market, conditioned for industrial development and reconstruction of it, free, there should not been any entry-exit barriers to market. At this study, effects of several variables, effecting entry to market and as well as, entry and effects of exit activities of previous year on current year access has been analyzed. This analysis is a panel data analysis. Between 1996-2001 years, data of 60 Turkish manufacturing industries have been gathered according to panel data estimation method. At the study, dependent variable is entry rate in current year; independent variables are entry rates of previous year, exit rates of previous year, profitability rate of previous year, industrial development rate, advertisement expenditures and R&D expenditures. Results show that variables such as entry, profitability, industrial development rate have an important and significant effect for explaining of current year. Furthermore, it has been seen that advertisement and R&D expenditures are ineffective. This situation means that advertisement and R&D expenditures do not make a significant objection to entry to market in Turkish manufacturing industry, because of proportional impairment in advertisement and R&D expenditures.
Collections