Mnemotechnische Unterrichtsmaterialien und deren Anwendung in Edirne Koleji
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kaynak bakımından Ural-Altay Dilleri grubuna ait olan ve biçim bakımından bağlantılı (bitişken) bir dil olan Türkçe, Hint-Avrupa dil ailesinden olan bükümlü dil Almancaya birçok yönden benzememekte, bu da ana dili Türkçe olan bir kimsenin, üstelik yapısal yönden çok sayıda istisnası bulunan ve her bir yapısı belli kurallar ile açıklanamayan bir dil olan Almancayı anlamasını, öğrenmesini ve doğru olarak kullanmasını güçleştirmekte, bu da bu dilin öğretilmesi/öğrenilmesi için okullarda kullanılmakta olan basılı Almanca materyallerinin, dil öğrenmeye ve öğretmeye ilişkin kullanılan öğrenme stratejilerinin ve tekniklerin yetersiz kalmasına ve bu da öğrencinin Almanca öğrenmeye ilişkin motivasyonunun düşmesine yol açmaktadır.Bu çalışmada dünyada ve Türkiye'de Görsel Hafıza Teknikleriyle yabancı dil öğretme/öğrenme sürecine ilişkin yapılmış olan bilimsel çalışmaları kapsayan bir alan yazın çalışması yapılmış, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okullarında okutulması öngörülen Almanca ders kitaplarında Görsel Hafıza Tekniklerine ne oranda yer verildiği araştırılmış, Edirne Koleji 4., 5., 6. ve 7. sınıf öğrencilerine bir anket uygulanarak, öğrencilerin birinci ve ikinci yabancı dil olarak hangi dilleri öğrendikleri sorulmuş, Almanca öğrenmeyi öğrencilerin gerekli görüp görmediği, bu dildeki tekilde 'der', 'die' ve 'das' çoğulda ise 'die' olan, ancak aynı zamanda hallere göre değişkenlik gösteren tanımlıkların öğrenilmesinde ilköğretim öğrencilerinin zorluk çekip çekmediği, bu yapıları öğrenmeye çalışırken öğrencilerin ne tür tekniklere başvurduğu irdelenmiş, Almanca öğrenme sürecini eğlenceli bulup bulmadıkları konusunda görüş alınmaya çalışılmış, daha sonra görsel-hafıza tekniklerine dayalı, renkli animasyonlar içeren, dolayısıyla öğrencileri dil öğrenme konusunda güdülemeyi amaçlayan, dijital materyaller geliştirilmiş ve Edirne Koleji ilköğretim kademesinde 5 adet sınıfta uygulanarak, deney ve kontrol gruplarında belli aralıklarla uygulanan testlerin sonuçlarının istatistiksel verilerinin karşılaştırılmasıyla, görsel hafıza tekniklerine dayalı dijital materyallerin Almanca öğrenme başarısına bir etkisinin olup olmadığı ve Almanca öğrenmeye ilişkin öğrencilerin motivasyonlarını yükseltip yükseltmediği araştırılmıştır.İstatistiksel değerlendirme, AXA507C775506FAN3 seri numaralı STATISTICA AXA 7,1 istatistik program kullanılarak yapılmış, sonuçlar görsel hafıza tekniklerinin kullanıldığı ve sistematik tekrarların yapıldığı sınıflarda öğrencilerin sadece basılı materyallerin kullanıldığı ve tekrarların yapılmadığı sınıflara oranla daha başarılı olduklarını ve Almanca öğrenme konusunda öğrencilerin motivasyonlarının daha da arttığını ortaya koymuştur.ANAHTAR KELİMELER: Görsel Hafıza Teknikleri, Uzun Süreli Bellek, Yabancı Dil Olarak Almanca, Öğrenme Süreci, Motivasyon, Öğrenme Başarısı Aufgrund der ural-altaischen Sprachgruppenabstammung und der agglutinierenden Struktur unterscheidet sich die türkische Sprache in vieler Hinsicht von der indogermanischen und flektierenden Sprache Deutsch, deren Aufbau viele Ausnahmen vorweist und nicht alle Strukturen mit bestimmten Normen begründet werden können. Dies erschwert einem Deutschlerner mit Türkisch als Muttersprache das Verstehen, Lernen und den einwandfreien Gebrauch der deutschen Sprache, was letztendlich dazu führt, dass die in den Schulen angewendeten Printmedien und eingesetzten üblichen Techniken zum Lehren und Lernen des Deutschen nicht ausreichen und die Motivation bezüglich des Deutschlernens sich ziemlich senkt.In dieser Studie wurde zuallererst der gegenwärtige literarische Forschungsstand hinsichtlich der Mnemotechnik sowohl in der Türkei als auch auf der Welt dargestellt und erforscht, inwiefern Mnemotechniken in den Lehrwerken, die vom Bildungsministeriums vorschriftsmäßig eingesetzt werden, vertreten sind. Desweiteren wurde den Schülern der Klassen 4, 5, 6 und 7 der Privatschule Edirne Koleji ein Fragebogen eingereicht und den Fragen nachgegangen, welche Fremdsprachen in der jeweiligen Schule als erste und zweite Fremdsprache gelernt werden, inwiefern Schüler das Deutschlernen für Notwendig halten, ob der Lernprozess den Schülern beim Deutschlernen Spaß macht und von welchen Lernstrategien und Techniken die Schüler sich beim Lernen der Deklination der Artikeln im Deutschen Gebrauch machen, die im Singular in Form von 'der', 'die' und 'das' und im Plural in Form von 'die' auftreten, aber dazu noch je nach Kasus unterschiedlich dekliniert werden. Im Anschluss wurden zur Steigerung der Motivation beim Fremdsprachenlernen farbige, zum Teil animierte digitale mnemotechnische Materialien erstellt, in 5 Klassen der Privatschule Edirne Koleji eingesetzt und folglich anhand eines statistischen Vergleichs der in bestimmten Abständen erhaltenen Testergebnisse der Probanden- und der Kontrollgruppen erforscht, ob diese Materialien auf den Lernerfolg türkischer Lerner und die Motivation beim Deutschlernen eine Auswirkung haben.Die Ergebnisse, deren statistische Bewertung durch Anwendung des Statistikprogramms STATISTICA AXA 7,1 mit der Seriennummer AXA507C775506FAN3 erfolgte, haben dargelegt, dass in Klassen, in denen Mnemotechniken eingesetzt wurden und systematische Wiederholungen stattfanden, Lerner in Tests besser abgeschnitten haben und die Motivation gestiegen ist.SCHLÜSSELWÖRTER: Mnemotechnik, langzeitliches Gedächtnis, Deutsch als Fremdsprache, Lernvorgang, Motivation, Lernerfolg
Collections