20. yüzyıl soyutlama sürecinde geometrik biçimlemenin Türk resim sanatına yansıması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
20.yüzyıla kadar görülen klasik sanat anlatımları, bu yüzyılın başında değişmiş ve klasik anlatım yerini resimsel araç olan renk, çizgi doku gibi öğelerin yüzey üzerinde kendi aralarındaki ilişkisine bırakılmıştır. Teknolojik gelişmelerin ressamları işsiz bırakmış ve fotoğraf makinesinin yaşama katılmasıyla değişen şartlar ressamları üslup arayışlarına itmiştir.Kübizm ile başlayan geometrik biçimlemeler sonucunda tamamen evrensel bir anlatıma yönelen geometrik düzenlemeler yapılmıştır. Maddenin özü olarak kabul gören geometrik form ile basite indirgenen nesneler yeni anlatım dilini oluşturmuşlardır. Süprematizm, De Stijl, Bauhaus, konstrüktivizm gibi eğilimlerle Avrupa'da güçlenen bu anlatım dili II. Dünya savaşının patlak vermesiyle Amerika'da gelişim göstermiştir.Avrupa'da yaşanan gelişimlerin ülkemizi etkilememesi düşünülemezdi. Ancak bu etkilenme eşzamanlı olmamıştır. Avrupa'daki gelişmeleri 50 yıl geriden takip eden Türkiye, ancak 1950 yılında geometrik soyutla tanışabilmiş ve Adnan Çoker, Cemal Bingöl gibi sanatçıların çabalarıyla ülkemizde can bulmuştur. 1950 yıllarında tabiri caizse kabuk değiştiren Türkiye, çok partili yaşamın verdiği özgürlükçü ve demokratik ortamın avantajını kullanarak kapılarını gelişime açık tutmuştur. Sanatçılar Avrupa'dan gelen soyut eğilimleri özümseyerek öz kültürümüzle harmanlamış ve kendi üsluplarını oluşturmuşlardır.Anahtar Kelimeler: Batı Sanatı, Soyut Kavramı, Geometrik Biçimleme, Batı Etkisindeki Türk Resim Sanatı Conventional expression of art until the 20th century have changed at the beginning of the century andı t has been replaced by pictural means such as colour drawing and texture within their relationship on the surface. Due to the technological advances, painters have been unemployed and cameras causing changes in life made painters look for new stylesAs a result of geometric design started with cubism, geometric adjustments, complately aiming global expression, were made. Objects degraded as simple with the geometric design, which is accepted as the core of the object, have formed the new way of expression. This way of expression gaining strength with the trends like suprematism, De Stijl, Bauhaus, Constructivism had also flourished in America with the outbreak of world war II.It was certainly unavoidable in Europe. However, our getting affected by the developments in Europe didn?t come true concurrently. Türkiye, follawing the latest developments in Europe 50 years backward, knew about geometric abstractionism only in 1950 and it was put into practice by the artists Adnan Çoker and Cemal Bingöl. In 1950s Türkiye, as the phrase goes changing its shell, opened the doors to developments with the advantage of democratic and liberal medium provided by the multi-party system. Turkish artists internalising the abstract trends in Europe blended them with our ownculture and created their own styles.Key words: Western Art,abstractionism, Geometric Design, Turkish Art of Painting Affected by the Western Art
Collections