Kocaeli ilinde dört büyük hastanede diyetisyenlik hizmetlerinin kalite kontrol açısından değerlendirilmesi ve yeni bir model önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kocaeli İlinde Dört Büyük Hastanede Diyetisyenlik Hizmetlerinin Kalite Kontrol Açısından Değerlendirilmesi ve Yeni Bir Model Önerisi Bu araştırma Kocaeli İlinde bulunan dört büyük hastanede (K.O.Ü. Hastanesi, Kocaeli Devlet Hastanesi, Kocaeli SSK Hastanesi ve İzmit SSK Hastanesi) Aralık 1997- Mart 1998 tarihleri arasında yapılmıştır. Hastanelerde çalışmakta olan personel, diyet polikliniğine başvuran hastalar ve hastanede yatmakta olan hastalardan araştırmaya katılmayı kabul edenler çalışmaya alınmış ve anket yöntemi kullanılmıştır. Beslenme hizmetlerini değerlendirmek için geliştirilen form ile her hastanede beslenme hizmetlerinin analizi yapılmıştır. Bu araştırmanın amacı Kocaeli İlinde bulunan dört büyük hastanede verilmekte olan beslenme ve diyetetik hizmetlerinin durumunu değerlendirmek ve aksaklıkların giderilmesi, hizmet kalitesinin arttırılması için yeni öneriler geliştirmektir. Personelin kurum hizmetlerinden memnuniyetini etkileyen faktörlerden en önemlisi yaş olduğu (p<0,001 OR<l) görülmüştür. Yaş arttıkça memnuniyet azalmaktadır. Memnuniyeti etkileyen ikinci faktör unvandır (p< 0,01 0R<1). Mesleki unvan büyüdükçe memnuniyet azalmaktadır. Personel beklentilerine bakıldığında, K.O.Ü Hastanesi'nde personelin %20,9'u yemekhanenin mekan ve hizmet sunumu olarak daha modern hale getirilmesim.istemektedir. İzmit SSK Hastanesi personelinin %26,7'si ise `kurumda bir diyetisyen olmalı ve yemekler diyetisyen kontrolünde hazırlanmalı, sunulmalıdır` görüşündedirler. Hastaların kurum hizmetlerinden memnuniyeti ile beslenme hizmetlerinden memnuniyet düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,001). Kurum hizmetlerinden memnun olanların %75'i beslenme hizmetlerinden de memnundur. Kurum hizmetlerinden memnun olmayanların ise %76,4'ü beslenme hizmetlerinden de memnun değildir. K.O.Ü Hastanesi diyet polikliniğine gelen hastaların %18,6'sı, Kocaeli Devlet Hastanesi diyet polikliniğine gelen hastaların ise %6,6'sı hastalıklarının neden diyet yapmayı gerektirdiğini bilmeden geldiklerim belirtmiştir. Her iki hastane polikliniğine başvuran hastaların %100'ü hastalığın tedavisinde diyetin önemini bilmenin diyete uymada daha etkili olacağını söylemişlerdir. Tüm bu bulgular değerlendirilerek diyetetik hizmetlerin kalitesini arttırmak için yapılabilecek ve uygulanması gereken süreçler yeni model önerisi olarak sunulmuştur. Anahtar Kelimeler : Diyet Bölümü (Diet Department), Toplam Kalite Yönetimi (Total Quality Management), Beslenme Servisi (Nutrition Service), Diyetisyen (Dietician), Hastane (Hospital), Memnuniyet (Satisfaction) 111 Appraisal of the Quality Control of Dietetic Services in Four Great Hospitals in Kocaeli Province and Proposal of a New Model This research was performed in four great hospitals which are located in Kocaeli province (Kocaeli University Research and Practice Hospital, Kocaeli State Hospital, Kocaeli SSK Hospital and İzmit SSK Hospital) between December 1997 - June 1998. The hospital staff, patients who came to the dietetic clinic and patients who were staying in the hospital joined in the research. Questionnaire method was used. Using the form developed to appreciate dietetic services, we tried to analise dietetic services in each hospital. The aim of this research is to determine the quality of dietetic services in four great hospitals in Kocaeli and to develop new proposals to improve it. We have found that `age` is the most important factor effecting the satisfaction of the staff about the services (p<0,001 0R<1). As the age increases the satisfaction decreases. The second factor that effects the satisfaction is `the career`. As the career increases the satisfaction decreases. In the University Hospital 29,9% of the staff wish the refectory to be more modern concerning the place and the service. 26,7% of the izmit SSK Hospital staff believe that there must be a dietician in the hospital and meals must be served under the supervision of him/her. We have found statistically meaningful correlation between the patients' satisfaction about the hospital's services and the dietetic services (p<0,001). 75% of the people who are satisfied about the hospital's services are also satisfied about dietetic services. 76,4% of the people who are not satisfied about the hospital's services are not satisfied about dietetic services either. 18,6% of the patients who came to the University Hospital and 6,6% of the patients who came to the State Hospital did not know why they had to make diet. All the patients said that knowing the importance of the diet in their therapy would be effective in obeying the diet. In the light of all these results, we tried to determine the process necessary to improve the quality of dietetic services and proposed a new model. Key Words: Diet Department, Total Quality Management, Nutrition Service, Dietician, Hospital, Satisfaction
Collections