Elazığ`da özürlüler için faaliyette bulunan kurumlarda beden eğitimi ve spor eğitiminin durumu
dc.contributor.advisor | Kutlu, Mehmet | |
dc.contributor.author | Turgut, Nebi | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T11:51:40Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T11:51:40Z | |
dc.date.submitted | 2000 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/405919 | |
dc.description.abstract | 78 5-OZET Sporun sağlıklı insanlarda olduğu gibi özürlüler içinde de spor giderek artan bir oranda kabul görmektedir. Bu alanda yapılan çalışmalar, toplumsal vurgulamayı artıracaktır. Bu araştırmanın amacı, Elazığ İl merkezinde özürlü okulları, özürlü dernek ve faaliyetleri ile Milli Eğitim Müdürlüğü Okulları adı altında alt özel sınıflarda beden eğitimi derslerinin uygulanışını tespit etmektir. Ayrıca öğretmen, yönetici, özürlü çocukların aileleri ve özürlü çocukların isteklerinin, beklentilerini belirlemeye yönelik bir durum tespit değerlendirmesi yapmaktır. Araştırma yalnızca Elazığ il merkezinde bulunan 3 özürlü okulu, 2 özürlü derneği, Milli Eğitim bakanlığına bağlı beş alt özel okullarında, özel alt sınıf öğretmeni,yöneticisi, özürlü çocukların kendileri, özürlü çocukların aileleri olmak üzere toplam 340 kişiyle sınırlandırılmıştır. Veriler geliştirilen anketler ve görüşmeler aracılığıyla elde edilmiştir. Bu araştırmanın bulgularına göre Elazığ il merkezinde 4-18 yaş grubu toplam 2246 özürlü birey vardır. Elazığ il merkezinde 7 eğitilebilir, 1 öğretilebilir, 2 işitme engelli okulu olup bunların hepsi gündüzlü olarak eğitim vermektedir. Bu sınıflarda toplam 166 öğrenci öğrenim görmektedir. 26 öğretmen de görev yapmaktadır. Ankette elde edilen bulgular ve doğum öncesi özürlülerinin % 54 doğumdan, geri kalanı doğum sonrası nedenlerle oluşmuştur. Ankete katılan özürlülerin % 61 'i ders programlan dahilinde beden eğitimi ve spor faaliyetlerine katılmayı kabullenmektedir.79 Öğrenciler Beden Eğitimi ve spor derslerinde en fazla % 60 ile futbol ve % 50 ile eğitsel oyun oynamak istediklerini belirtmişlerdir, (sağır -dilsizler) % 88 'si futbol ile uğraştıkları tespit edilmiştir. Özürlü çocukların problemlerini oluşturan neden olarak özel malzeme, spor alanı ve araç-gereç eksikliği belirlenmiştir. Özürlülerin % 74'ü Beden Eğitimi ve sporun özürlülüğün faydasına olduğuna inanmaktadır. Grubun % 90 'ı Beden Eğitimi ve Spor`un rehabilitasyonuna etkisini ön plana çıkarmışlardır. Özürlü çocuğun gelişimi için Beden Eğitimi ve Sporun rehabilitasyonuna velilerin % 80 'i inanmaktadır. Aileler ve velilerin % 78' inin ifadesine göre okul dışı Beden Eğitimi ve Spor egzersizleri yapılmıyor. Ailelerin %62' si Beden Eğitimi ve Spor egzersizleri yaptırıldığında özürlü çocukların kendine güvenin arttığını belirtiyor. Özürlülere hizmet veren öğretmenlerin % 71 'i Beden Eğitimi ve özel eğitim alanında yeterli olmadıklarını belirtmişlerdir. Yeterli olarak görenlerin % 50'si konuyla ilgili bir dönemlik ders aldıklarını beyan etmişlerdir. Öğretmenlerin % 32' si özel Beden Eğitimi dersini yapmada kendilerini yetersiz buluyor. Beden Eğitim dersine öğrencilerin % 37'si okul ve günlük giysisiyle katılıyorlar. Beden Eğitimi derslerini % 63 oranında sınıfta ve bahçede yapıyorlar. Derslerin uygun işlenmesinde araç-gereçlerin yetersizliği ön planda yer alıyor. Öğretmenlerin % 74'ü konu ile ilgili kurs seminer ve benzeri faaliyetlere ihtiyaç duyduklarını belirtiyorlar. Sonuç olarak temel eğitimde Beden Eğitimi derslerine gereken önemin verilmesi, derslerin yeterli ve gerekli şekilde işlenmesi, eldeki kaynaklardan (Tesis- araç-gereç-öğretmen-donanım) en iyi şekilde yararlanılması gerektiği anlaşılmaktadır. Ülkemiz geneline benzer şekilde Elazığ'da da özürlülerin spor eğitimi ve sporun bu konuda araç olarak kullanılması hususunda önemli düzeyde eksiklik ve yetersizlikler içerisinde bulunduğu, bu konuda ilgili kurum ve kuruluşların eğitim ile bilgilendirme ve yönlendirme, araç-gereç desteğine yüksek düzeyde ihtiyaç duyulduğu anlaşılmaktadır. | |
dc.description.abstract | 80 6. SUMMARY Sport is necessary for not only healithy people but also defectives, thenesearches, wich is made, will in crease the community abilitios. The aim of this research is to determine practising phycical training lessons the defective schools with the defective assocations and activites in the center of Elazığ city and in the first special classes under the name of the schools of the national Education Management. In addition teachers and managers have to exulation of determining sitation to be dircted towards of the defective children and their faimilies hopes. The research has been only limited with 340 persons as 3 defective schools and 2 defective associotions in the center of Elazığ city and special first class teacher, the director, them selves of the defective children in five beginning special schools connected with National Education Ministory. The researches have been got by means of a series of interviews and talks. According to the results of this research there are 2246 persons totally as 4-18 age grouph in the centre of Elazığ city. There are 7 educatable, 1 1 teachable and 2 hearing difficulty schools and all of those have been training during the day. totall 166 students have been taking educations in those classes, 26 teachers have been working too. The results which have been got from the interview the 54 percent of before - birth defectives have been come into existence from birth and the left from the81 after-births reasons. The 6 1 percent of the have accepted, pariticipating the activites of phycical education and sports including with time tables in sport lessons. The students to playing football more than educational play 88 Per cent of the group who have been practised in football (deaf -dumbles) have been interested in sports. As the reason of the problems of defective children have been determined special materials, sports are and missing of tool-material. 74 percent of defectives belive that physical education and sports are for the use of being defective. 90 Per cent of the group have kept in the first plan the effect of phisical education and sports on the rehabilitation. 80 % of the protectors of the children belive that rehabilitation of physical education and sports are useful for defective child. Up to the statements of the families and 78 % of the protectors it doesn't have exercises of physical education and sports. 62 % of families determine that self-sufficiency of defective children have increased when exercises of pyhsical education and sports have been practised. 71 % of the techers who have been serving for the defectives have determined that they haven't been sufficient in the are of physical education and special education. 50 % of those who have been feeling sufficient have expressed that they have taken one term's lesson which has been interested in the subject. 32 % of the teachers are feeling themselves inadeguate for committing the lesson physical edducation. 37 % of the sutudents have been participating in the lesson of physical education with the school and daily dress. 63 % of them have been committing the lessons of physical education in the class and in the garden. The inadeguency of tools and materials has been taking the first turn for committing the lesssons in a suitable way. 74 % of the teachers have expressed that they need courses, seminaries, and similar activities which have been interested in the subject. As a result, it has been expressed that to give the necessary importance to the lessons of physical education at basic education and to commit the lessons in a sufficient and necessary way and to use the existing sources (foundation-material-tool- teacher-eguipment) are necessary. Also in Elazığ.Justlike in the general sitution of our country it has been expressed that the education of sports of the defectives and sports has been used82 as a tool in this subject and there have been very important defectiveness and adeguencies about this subject. And there have been need in the higher level for the education and being informed and directing and support of tool-material of the concerning associations and foundations about this subject. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Elazığ`da özürlüler için faaliyette bulunan kurumlarda beden eğitimi ve spor eğitiminin durumu | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 104654 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 99291 | |
dc.description.pages | 99 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |