Show simple item record

dc.contributor.advisorİşiten, Havva Nüket
dc.contributor.authorÖzkan Selim, Ayşe Handan
dc.date.accessioned2020-12-29T09:11:35Z
dc.date.available2020-12-29T09:11:35Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/378722
dc.description.abstractBu araştırmada, Nöropsikiyatri Hastanesi Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Polikliniklerinde 5 ile 16 yaş aralığında yer alan `Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu` tanısı almış çocukların anne babalarının tutum, davranış ve duygu durumları ile; 5 ile 16 yaş aralığında yer alan normal çocukların, anne babalarının tutum, davranış ve duygu durumlarının çocuklarına olan etkilerini karşılaştırılarak, bu alanda yapılacak çalışmalara katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Anne ve babaları ile sağlıklı özdeşim kuran çocuklar `Kontrol Grubu` olarak belirlenmiştir.Ayrıca kontrol grubunda yer alan çocukların anne babalarının tutum, davranış ve duygu durumları değerlendirilmiş ve bu durumun çocuklarda Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu'nu etkileyip etkilemediği araştırılmıştır. Anne ve babaları ile sağlıklı özdeşim kuramayan çocuklar ise `Deney Grubu` olarak belirlenmiştir. Ayrıca deney grubunda yer alan çocukların anne ve babalarının tutum, davranış ve duygu durumlarının çocuklarda Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu'nu etkileyip etkilemediği araştırılmıştır.Araştırma evreni NP İstanbul Hastanesine Çocuk Ruh Sağlığı bölümüne başvuran DEHB tanısı almış 5 ile 16 yaş aralığında yer alan çouklar ve bu çocukların anne babaları yer almaktadır. Kontrol grubunda yer alan çocuklar ve bu çocukların anne ve babalar ise İstanbul içinde random seçilerek oluşturulmuştur. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmadan elde edilen veriler `SPSS Versiyon 20` programı kullanılarak analiz edilmiş ve yorumlanmıştır.Araştırmada, Beck Depresyon Envanteri(BDE), Beck Anksiyete Envanteri (BAE), Conner's Aile Değerlendirme Formu (CAD), 4-18 Yaş Çocuk ve Gençler İçin Davranış Değerlendirme Ölçeği (CBCL), Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği (PARI) uygulanmıştır. Niceliksel verilerin karşılaştırılmasında iki grup arasındaki farkı belirlemek için Mann Whitney-U testi, ölçek boyutlarının kendi aralarındaki ve kendi içindeki alt faktörlerle olan ilişkilerini incelemek için pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Kesikli verilerin karşılaştırılmasında iki grup arasındaki farkı belirlemek için Ki-Kare testi, Mann Whitney U testi, gözelerin herhangi birinde 4' den küçük veri bulunuyorsa Fisher's Exact Test kullanıldı. Danışan grubunda kontrol grubuna göre ölçeklerin artış miktarını belirlemek için Lojistik Regresyon analizi uygulanmıştır.Sonuç olarak; Hiperaktivite belirlemek amacı için ölçekler tek tek uygulandığında istatistiksel olarak en belirleyici olanlar; CBCL' alt testleri , Conner' s alt testleri olarak bulunmuştur. PARI Anne ve Baba tutum ölçekleri alt testleri olan, Aşırı Koruyucu Annelik Boyutu, Demokratik Davranma ve Eşitlik Tanıma, , Ev Kadınlığını Reddetme, Karı Koca Geçimsizliği, Baskı ve Disiplin ile Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu arasında düşük seviyede anlamlı bir ilişki elde edilmiştir. Beck Anksiyete ve Beck Depresyon Envanterleri ile Hiperaktivite ve Dikkat Eksikliği arasında anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Sözcükler: Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat eksikliği, hiperaktivite, anne baba tutum, davranış ve duygu durumları.
dc.description.abstractIn this research, children with `Attention Deficit Hyperactivity Disorder` between the ages of 5 and 16 who were diagnosed by NP Hospital's Psychiatry Polyclinic for Children and Adolescence, and their parents' attitudes, behaviors and emotional statements are aimed to compare with between the ages of 5 and 16 normal children and their parents' attitudes, behaviors and emotional statements and intented to contribute to the studies in this area. The children who have healthy identification, had been defined as `Control Group`. Furthermore their parents' attitudes, behaviors and emotional statements have been evaluated. In addition, the effect or no effect of parental attitudes, behaviors and emotional statement on the Attention Deficit Hyperactivity Disorder had been On the other hand, the children who don't have healthy identification, have been defined as `Sample Group`. Furthermore their prents' attitudes, behaviours and emotional statements had been evaluated. In addition, the effect or no effects of parental attitudes, behaviors and emotional statement on the Attention Deficit Hyperactivity Disorder had been investigated.The sample group have been choosen from NP Hospital. 5-16 years old children who consult to Children Mental Health Department and diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder and their parents were investigated. The control group children and their mother and father were rondomly selected from İstanbul. Survey Obtained data are analized by SPSS version 20 program and interpreted. Beck Depression Inventory (BDE), Beck Anxiety Inventory (BAE), Conner's Parent Rating Scale (CAD), 4-18 Child Behaviour Checklist For Ages 4-18 (CBCL), Parent Attitude Research Instrument (PARI) were used for this research. Mann Whitney-U Test is used to compare and determine the differences between two groups. Pearson Correlation Coefficient is used to analyze the internal dimensions of scales and the relationships with sub-factors. Ki-Square Test and Mann Whitney U Test are used to determine the differences between to groups and to compare discrete datas. Fisher's Exact Test is used if there is a value below 4 in a cell. Logistic Regression Analyze is used to determine the scales increase; in the sample groups In conclusion; the Sub-tests of CBCL and Sub-tests of Conner's are the most defining factors to identify Hiperactivity Disorder as statistically. Extreme Protective Motherhood, Democratic Attitudes and Equality, Rejecton of Housewife Role, Marriage Problems, Disciplinary and Press which are sub-tests of Parent Attitude Research Instrument (PARI); has got a meaningful relationship with ve Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Also a meaningful relationship is found Beck Anxiety and Beck Depression Inventory with Attention Deficit Hyperactivity Disorder.Key Words: Attention Deficit Hyperactivity Disorder Attention Deficit, Hyperactivity, Parental attitude, behaviour, emotional statement.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleHiperaktvite ve dikkat eksikliği olan çocuklarda aile tutum ve davranış ve duygu durumlarının etkisi
dc.title.alternativeAttention deficit hiperactivity disorder diagnosed children's parents' attitudes, behaviors and emotional statement
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentKlinik Psikoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmFamily attitude
dc.subject.ytmMood
dc.subject.ytmFamily
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmHyperactivity disorder
dc.subject.ytmAttention deficit disorder with hyperactivity
dc.identifier.yokid10066399
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid429606
dc.description.pages129
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess