Show simple item record

dc.contributor.advisorBaripoğlu, Semra
dc.contributor.authorKalender, Zerrin
dc.date.accessioned2020-12-29T09:09:28Z
dc.date.available2020-12-29T09:09:28Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-10-25
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/378112
dc.description.abstractBu araştırmada; üniversite öğrencilerinin yakın ilişkilerinde ayrılma kaygısı ile oluşan otomatik düşünceler ve bağlanma biçimlerinin ilişkisi araştırılmıştır. Araştırmaya Üsküdar Üniversitesi'nde eğitime devam etmekte olan, 50'si kız,50'si erkek olmak üzere toplam 100 öğrenci katılmıştır. Yapılan çalışma, gönüllülük esas alınarak sürdürülmüştür. Araştırma örneklemine araştırmacı tarafından oluşturulan, sosyodemografik özelliklerin belirlenebilmesi için ''Sosyodemografik Bilgi Formu'', bağlanma biçimlerini araştırmak amacıyla ''Üç Boyutlu Bağlanma Stilleri Ölçeği'', otomatik düşünceleri belirlemek amacıyla ''Otomatik Düşünceler Ölçeği (ODÖ)'', ayrılma anksiyete düzeylerini incelemek için ''Yetişkin Ayrılma Anksiyetesi Anketi (YAA)'' uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular hipotez ile uyumlu sonuçlanmıştır.
dc.description.abstractIn this research, the correlation between the automatic thoughts emerging with the separation anxiety and the types of attachment in the close relationships of undergraduate students has been studied. A total of 100 undergraduate students at Uskudar University, consisting of 50 women and 50 men, have participated in this study. The study has been conducted with the voluntary participation of the subjects.The Sociodemographic Information Form' in order to determine the sociodemographic characteristics of the participants, 'Three Dimensional Attachment Styles Scale' in order to study their attachment styles , 'Automatic Thoughts Scale'(ATS) in order to define the automatic thoughts, 'The Adult Separation Anxiety Survey' (ASAS) in order to analyse the anxiety levels, have been prepared and applied to the research sample by the researcher. The results from the research have been in rapport with the hypothesis.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin yakın ilişkilerinde ayrılık kaygısı ile oluşan otomatik düşüncelerin bağlanma stilleri açısından incelenmesi
dc.title.alternativeThe analysis of automatic thoughts emerging with the seperation anxiety in terms of types of attachment in the close relationships of undergraduate students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-10-25
dc.contributor.departmentKlinik Psikoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmIntimate relationship
dc.subject.ytmRomantic relationship
dc.subject.ytmAnxiety
dc.subject.ytmDifference
dc.subject.ytmSeparation anxiety
dc.subject.ytmAutomatic thoughts
dc.subject.ytmAttachment styles
dc.subject.ytmUniversity students
dc.identifier.yokid10168507
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid485559
dc.description.pages85
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess