Üniversite öğrencilerinde sosyal görünüş kaygısı ile algılanan sosyal destek arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmada bireylerdeki sosyal görünüş kaygıları ile algılanan sosyal destek arasındaki ilişki araştırılmıştır. Örneklem grubu Üsküdar Üniversitesinde öğrenim gören 150 öğrencidir. Gönüllü katılımcılara Sosyodemografik Veri Formu, Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği uygulanmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin kiloları arttıkça sosyal görünüş kaygılarının arttığı, aile yanında yaşamayan öğrencilerin aile yanında yaşayan öğrencilere, dış görünüşünü beğenmeyen ve kısmen beğenen öğrencilerin dış görünüşünü beğenen öğrencilere, çevresinin kendisini beğenmediğini ya kısmen beğendiğini düşünen öğrencilerin, çevresinin kendisini beğendiğini düşünen öğrencilere, ailelerinden ve arkadaşlarından yeterince destek görmediğini düşünen öğrencilerin, aile ve arkadaşlarından yeterince destek gördüğünü düşünen öğrencilere göre sosyal görünüş kaygıları daha yüksek bulunmuştur.Kronik hastalığı bulunan öğrencilerin algıladıkları arkadaş sosyal desteği kronik hastalığı bulunmayanlara, çevrelerinin dış görünüşünü beğendiğini düşünenlerin özel insan ve algıladıkları toplam sosyal destek çevrelerinin dış görünüşünü beğenmediğini belirten öğrencilere, romantik ilişkisi bulunanların özel insan sosyal desteği bulunmayanlara, ailelerinden destek gördüğünü düşünenlerin aile ve toplam sosyal desteği yeterli desteği görmediğini düşünenlere, arkadaşlarından yeterince destek aldığını düşünenlerin algıladıkları arkadaş ve aile sosyal desteği yeterli destek görmediğini düşünenlere, partnerlerinden yeterince destek gördüğünü düşünenlerin özel insan, arkadaş ve toplam sosyal destek puanları, destek görmediğini düşünenlere göre anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin algıladıkları aile ve toplam sosyal destek puanları düştükçe sosyal görünüş kaygılarının arttığı saptanmıştır. The relationship between social appearance anxiety in individuals and perceived social support is searched. Sample group that consists 150 students from Uskudar University.Socio- demographic data form, social appearance anxiety scale, and multidimensional scale of perceived social support are applied to the volunteer attendants. According to the results of the research, the more the students gain weight, the more their level of social appearance anxiety increases. The students who do not live with their families compared to those living with their families, the students who do not like their physical appearances and who like their appearances partly compared to those who like their own physical appearances, the students who think their social environment does not like them or partly likes them compared to those who think their social environment like them, the students who think that they are not supported by their families and friends compared to those who think that they are supported by their families and friends are determined more anxious about their social appearances.The students who have chronic illnesses perceive that they take much support of their friends compared to those who do not have chronic illnesses, the students who think that their physical appearances are liked by their social environment perceive that they take much support from both the special people in their lives and total social environment compared to those who think that their physical appearances are not liked by their social environment, the students who are in romantic relationships perceive that they take much support compared to those who are not in romantic relationships, the students who think that their families give support to them perceive that they take much support from both their families and total social environment compared to those who think that their families do not give enough support to them, the students who think that they take enough support from their friends perceive that they take much support from both their friends and family social support compared to those who think that they do not take enough support, the students who are supported by their partners perceive that their points of the special people in their lives, friends and total social environment support are much more compared to the students who are not supported by their partners meaningfully get higher points. While the points of students' family and total social environment support decrease, their social appearance anxiety increases.
Collections