Show simple item record

dc.contributor.advisorTazebay, Atilla
dc.contributor.authorŞahin, Meryem
dc.date.accessioned2020-12-29T08:54:18Z
dc.date.available2020-12-29T08:54:18Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/373560
dc.description.abstractÖZET Bu araştırmada, özel eğitim kurumlarının SHÇEK' in yönetmeliğine ve genelgelere uygun çalışıp çalışmadıkları sorusuna yanıt aranmıştır. Araştırma, Anakara ili'nde SHÇEK' den açılış izni almış 16 özel eğitim kurumunda 13 yönetici ve 58 öğretmen üzerinde yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, kurum yöneticileri için ve öğretmen için ayrı anket geliştirilmiş, bu araçlarla ulaşılan veriler üzerinde yapılan istatistiksel analizler sunucu elde edilen bulgular aşağıda özetlenmiştir. 1. Devletin özel eğitim ve destek hizmetleri için verdiği ücret karşılığında, genelgede belirtilen seans sayıları ile kurumlarda verilen seans sayılarının aynı olmadığı; 2. Özel eğitim kurumlarının genelgede yer alan programları 9 kurumun uyguladığı, 4 kurumun ise uygulamadığı; 3. özel eğitim kurumlarında programlarla ilgili aktivitelerin yeterli olarak yaptırılmadığı; 4. SHÇEK' in genelgesinde yer alan meslek elemanlarının çalıştırılmadığı; 5. Kurumlarda öğrenci sayısına uygu öğretmen çalıştırıldığı; 6. Kurumlarda verilmesi gereken hizmet türlerinin verilmediği görülmüştür.
dc.description.abstractIll SUMMARY tn this investigation, it has been cleared if private Special Education Private Establihment obeyed to circulars and regulations of SHÇEK. The research has been done with 13 manager and 58 teacher in 16 education private establishment which have the opening permission by SHÇEK in Ankara. In this research, it has been developed serveys as data collection tool for private establishment managers and teachers. İt is summarized that the findings result of statistial analysies about data are gained by this tolls. 1. The goverment pays for special education and support service. The number of seance has been stated in circular is different from the number of seance stated in private establishment; 2. The programs are applied by 9 private establishment and are not applied by 4 private establishment; 3. There is no fitness for purpose of application of activities about programs in circular; 4. The specialists were not being employed by private establishment which are suitable to circular of SHÇEK; 5. The number of specialists who are employed in private establishment are suitable to the number of students in training; 6. The private establishment have to provide specific kind of service ( individual training, group training, physiotherapy) private establishment don't provide this services.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖzel eğitim kurumlarının SHÇEK`in yönetmeliğine ve genelgelerine uygunlukları
dc.title.alternativeSpecial education private establishment obeyed to circulars and regulations of SHÇEK
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentÖzel Eğitim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmCirculars
dc.subject.ytmRegulations
dc.subject.ytmSpecial education institutions
dc.subject.ytmSocial Services and Child Protection Agency
dc.subject.ytmSpecial education
dc.identifier.yokid140503
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid133844
dc.description.pages51
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess