Humans vs. animals: A contemporary moral perspective toward dietary and ethical lifestyles
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Besidüzensel pratikler etik ve ahlak ile farklı motivasyon kaynaklarına dayanarak iliĢkilenmiĢtir (örn., ahlak felsefesi). Bu besidüzensel pratiklerden bazıları gündelik hayatta farklı davranıĢsal örüntülerle, alıĢkanlıklarla ve tüketim seçimleriyle bir yaĢam tarzı olabilmektedir (örn., veganizm). Veganizm, tanım olarak, insanmerkezciliğe karĢıdır ve hayvan hayatını insan hayatıyla eĢit ahlaki değerde görür. Bu nedenle, tramvay probleminin değiĢtirilmiĢ bir versiyonu kullanıldığında ve etik ikilemlere tür-uyumsuz senaryolar (örneğin, beĢ köpeği veya bir insanı kurtarmak) da dahil edildiğinde, hepçiller sayıca az olmasına rağmen hayvan hayatına nazaran insan hayatını tercih etmiĢtir (böylelikle türcü bir tavır göstermiĢlerdir) fakat veganlar tür-eĢitlikçi karar verme modeli göstererek etik karar verirken ikilemlerde katılımcıların türlerini göz ardı etmiĢlerdir. Bunun yanı sıra, üç yeni ölçek geliĢtirilmiĢtir: Veganizm Motivastonları Ölçeği (MfVS), Ġnek Sütü, Süt Ürünü ve Yumurta Bağlılık Ölçeği (CMDECS) ve Vegan YaĢamtarzı Ölçeği (VLS). MfVS, etik, sağlık ve çevresel olmak üzere üç motivasyon içermektedir ve yapısal geçerliliği verilerimizle desteklenmiĢtir. Bu da vegan olma yolunda üç çekirdek motivasyonun olduğu anlamına gelmektedir. CMDECS ve VLS besidüzensel veganları ve yaĢamtarzı veganları ayrıĢtırmak üzere geliĢtirilmiĢtir, fakat yeterli sayıda katılımcı olmadığı için bu önerme incelenememiĢtir. Bir baĢka bulgumuz ise veganların daha analitik düĢündükleri ve daha açık fikirli olduklarıdır. Son olarak, Ahlaki Temeller bazında anlamlı besidüzensel ve etik yaĢamtarzı farklılıkları bulunmuĢtur. Sonuçlar, ahlak psikolojisi ile ilgili var olan bilgi birikiminin ıĢığında yorumlanmıĢtır. Dietary practices are linked with ethics and morality based on different sources of motivations (e.g., moral philosophy). Some of these dietary practices can become a lifestyle with different behavioral patterns, habits and consuming choices in daily life (e.g., veganism). Veganism, by definition, opposes anthropocentrism (human-centrism) and regards animal life as having equal moral value as human life. Thus, using a revised version of the trolley problem, including species-incompatible scenarios (e.g., saving five dogs or one human) in the ethical dilemmas, that omnivores favored human life over animal life despite they were outnumbered (thus showing a speciesist attitude), whereas vegans showed species-egalitarian decision-making pattern and disregarded participants' species in dilemmas while making their ethical judgments. We also developed three new measures: Motivations for Veganism Scale (MfVS), Cow's Milk, Dairy and Eggs Commitment Scale (CMDECS) and Vegan Lifestyle Scale (VLS). MfVS included three motivations of ethical, health and environmental and its structural validity was supported by our data, suggesting there were three core motivations in the way of becoming a vegan. CMDECS and VLS were developed to differentiate between dietary vegans and lifestyle vegans, but there were inadequate number participants so this could not be investigated. We also found that vegans were thinking more analytically and more open-minded. Finally, we found significant dietary and ethical lifestyle differences in terms of Moral Foundations. Results were interpreted in the light of the existing body of knowledge about moral psychology.
Collections