Geleneksel mahalli çocuk oyunları -Tokat ili örneği-
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Oyun, günümüzde farklı şekillerde tanımlanmaktadır. Tanımların farklı olması çeşidi bilim dallarına mensup kişilerin oyun konusuna de ğişik açılardan yaklaşmalarından kaynaklanmaktadır. Örneğin; bazıları oyunu fiziksel yönlerden ele alırken, psikologlar bir başka açıdan ele almışlardır. Kamuoyuna yakınlığı bakımından yani beden eğitimi ve spor anlayışı içinde oyun şu şekilde tanımlanabilir: Oyun, çocukların ve daha az ölçüde de büyüklerin, günlük geçim uğraşlarından ayırabildikleri boş zamanlarında, herhangi bir üretim çabası ya da başka çeşit hizmetleri zorunlu kılmadan, sadece eğlenme yolu ile dinlenmelerini sağlayan ey lemlerdir. Bilindiği gibi oyunlar yalnız insanlara özgü olmayıp hayvanlarında oynadığı bilinmektedir. Aslında oyan faaliyetleri biyolojik karakterli olsa bile hemen herkes tarafından yapılabilecek bir eğlence kaynağı ve boş zamanlan değerlendirme unsuru olarakta ele alınmaktadır.9 Bu çalışmanın temel amacı Tokat il sınırlarında zaman içinde kay bolmaya başlayan ve bugün sıkça oynanmayan çocuk oyunlarını, halen oynanmakta olup ileride bu çocuk oyunlarının çeşitli sebeplerden etki- lenip, bir parçada olsa kaybolmasını engellemeye yöneliktir. Araştırma tarama modeli ile yürütülmüştür. Konu ile ilgili litera türler incelenerek konu hakkında teorik bilgilere yer verilmiştir.Araştırmada Tokat İl sınırlan içinde büyük bir oranda çocuklar tara fından oynanan yüzyirmi 120) oyunların derlemesi ile birlikte bu oyunla rın kuralları, oynanış biçimleri ve kullanılan materyaller incelenmiştir. Çocuklar tarafından oynanan oyunlar hakkındaki bilgiler yetişkin (35 yaş ve üzeri) kişilerden yüzyüze görüşme metodu ile elde edilmiştir. Sonuç olarak gelenekteki çocuk oyunları, şehirleşmeyle beraber oy- nanmamaya, oynanan oyunlarında teknolojik gelişimlere (Televizyon daki yabancı programlar gibi) yenik düştüğü gözlenmiştir. Gome, today is defined in different ways. The differences in defini tion is due to the fact that scientists of various scientific fields deal with the 'game' fact with their own points og view. For example, while some scientists focus on the physical action aspects of games, some others, such as, psychologists focus on another aspect. In the field og Physical Education, wich has some relations with the subject matter, game can be defined as follows: Gome is a series of actions to entertain and relax children and to a less extent, a do Its, in their free time without regui- ring an effort for production or other services. As it is known, games are played both by human beings and ani mals. In fact, although game actiuities have biologiel aspects, they are cancidered to be a source of entertainment and an element to deal with the freetime wich can be prasticed by almost everybody. The basic aim og this study is to prevent the child games wich have become less popular in time and less played today in the city og Tokat and also to prevent those games played at present that may be forgotten in future from beign extinct. (In chapter 1, readers are informed about study and in chapter 2, research findings are given.) This study was performed by searching minutely method. A review of literature was conducted and the oretical information was given.In this study, one hundred twenty (120) child games played in Tokat were collected. The rules, practice types, and materials used in these games were investigated. The information about the games played by children was obtained by interview technigue. The people interviewed were adults who are thirty five years old or over. As a conclusion, it was found that traditional child games became less practised due to the urbanization. Also, the games played today can't attract chidren more than the foreign-origin series on TV wich are due to the technological developments.
Collections