Yükseköğretimde bağıl ve mutlak değerlendirmeye ilişkin öğrencilerin ve öğretim elemanlarının görüşleri
dc.contributor.advisor | Semerci, Çetin | |
dc.contributor.author | Kaya, Ünal | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:07:55Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:07:55Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/355634 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada yükseköğretim kurumlarında öğrencilerin ve öğretim elemanlarının bağıl ve mutlak değerlendirmeye ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma Fırat Üniversitesinde bulunan 809 öğrenci ve 97 öğretim elemanı üzerinde anket tekniği kullanılarak yürütülmüştür. Uygulanan anket sonucunda öğrencilerin ve öğretim elemanlarının bağıl ve mutlak değerlendirmeye ilişkin görüşleri yüzde, frekans ve ki-kare istatistiksel işlemler kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda aşağıdaki bulgulara varılmıştır:1.Bilgi düzeyleri aynı olmasına rağmen, bağıl değerlendirme yapılan öğrencilerin notları mutlak değerlendirme yapılan öğrencilerin notlarından daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.2.Öğrenciler ve öğretim elemanları bağıl değerlendirmeyi ?at yarışı? na benzetirken, mutlak değerlendirmeyi ?oranlı-ölçekli metrelere? ve ?öğretmenin vicdan sistemine? benzettikleri ortaya çıkmıştır.3.Öğrenciler ve öğretim elemanları bağıl değerlendirmenin en olumlu yanının çalışkan öğrencilerin notunu arttırdığı görüşünü savunurken en olumsuz yanının ise işbirliğini bitirdiğini ve rekabeti arttırdığı görüşünü savunmuşlardır.4.Öğrenciler ve öğretim elemanları, mutlak değerlendirmenin en olumlu yanının öğrencilerin arasında işbirliğini sağladığını savunurken en olumsuz yanının ölçme ve değerlendirme bilgisi zayıf olan öğreticilere adaletsiz bir değerlendirme fırsatı sunduğu savundukları görülmüştür.Sonuç olarak her iki değerlendirme biçiminin de avantaj ve dezavantajları olduğu, üniversiteler değerlendirme biçimi seçerken bunlara dikkat etmesi gerektiği görülmüştür. Ayrıca üniversitelerin değerlendirme biçimlerinin farklı olmasından kaynaklı adaletsizliklerin ortadan kaldırılması gerekmektedir.Anahtar Kelimeler: Bağıl değerlendirme, mutlak değerlendirme, Yükseköğretim. | |
dc.description.abstract | In this research it is aimed to determine student?s and instructor?s opinions about relative and absolute evaluation in higher education institution.In the research survey method has been used. The research has been carried out by using questionnaire technique on 809 students and 97 instructors in Fırat University. In consequence of the applied questionnaire, the student?s and instructor?s opinions about relative and absolute evaluation have been evaluated by using percentage, frequency and chi-square statitstical processes. In consequence of the research the findings below have been obtained.1.Despite the fact that information levels are the same, it has come out that the grades of the students on whom relative evaluation have been applied, are higher than the students on whom absolute evaluation have been applied.2.It has come out that while students and instructors liken relative evaluation to ?horse racing?, they liken absolute evaluation to ? ratio-scaled meters? and ? teacher?s conscience system. ?3.It has been seen that while students and instructors support that the most positive side of relative evaluation is raising hardworking student?s grades, they support that the most negative side of it is finishing collaboration and increasing competition.4.It has been seen that while students and teachers support that the most positive side of absolute evaluation is providing collaboration among students, they support that the most negative side of it is providing an unfair evaluation opportunity for tutorials whose knowledge of measurement and evaluation are weak.In conclusion it has been seen that both of the evaluation styles have advantages and disadvantages and universities should pay attention to these while choosing evaluation styles. Moreover, the unfairness originating from different evaluation styles of universities should be removed.Key Words: Relative evaluation, Absolute evaluation, Higher Education, | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Yükseköğretimde bağıl ve mutlak değerlendirmeye ilişkin öğrencilerin ve öğretim elemanlarının görüşleri | |
dc.title.alternative | Students and instructors opinions about relative and absolute evaluation in higher education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Universities | |
dc.subject.ytm | Evaluation | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Instructors | |
dc.subject.ytm | Opinions of students | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.identifier.yokid | 462609 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | FIRAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 333875 | |
dc.description.pages | 151 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |