Afiş tasarımı ürünlerine yönelik göstergebilim ilkelerine dayalı öğrenci görüşleri
dc.contributor.advisor | Altıntaş, Osman | |
dc.contributor.author | Hanci Tokmakcioğlu, Hacer | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T07:40:00Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T07:40:00Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-10 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/347402 | |
dc.description.abstract | Grafik tasarım eğitimi almakta olan öğrencilerin, tasarım ürünlerinin görsel iletişim ve anlam ile ilişkisine yönelik görüşleri çalışmanın odağını oluşturmaktadır. Araştırmada mesleki eğitim almakta olan meslek yüksekokulu grafik tasarımı programı öğrencilerinin görsel anlamlandırmaya dair görüşleri üzerinden söz konusu odak nitel bir yöntem olan örnek olay incelemesi ile ele alınmıştır. Alan eğitimi almakta olan öğrencilerin hali hazırda kullanılmakta olan afişlere ilişkin değerlendirmeleri, anlamlandırma süreçlerini tasvir etmek üzere göstergebilim ilkelerine dayalı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ölçekle ortaya konmaya çalışılmıştır. Anlamsal farklılıklar skalası olarak anılan ölçek; anlamsal karşıtlıklar içeren sıfat serileri olarak ön çalışma grupları ile gerçekleştirilen açık uçlu soruların cevaplarından derlenmiştir. Diğer yandan öğrencilerin alan bilgileri de temel tasarım ilke ve elemanları üzerinden değerlendirilmiştir. 2016-2017 akademik yılında yürütülen çalışmada 2016 yaz sezonunda kullanılan ve hazır giyim sektöründe kot pantolon üreticisi olan firmaların ulusal yayında çıkan afişleri kullanılmıştır. Ön lisans düzeyinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin tasarım bilgileriyle anlamlandırma süreçlerine ilişkin yetkinliklerinin, öğrenci görüşleri üzerinden incelendiği araştırma sonucunda ise temel tasarım bilgilerinin bütünlük ve süreklilik göstermediği görülmüştür. Öğrencilerin anlamlandırma süreçlerinde de düz anlam düzeyinden daha derin katmanlara geçildikçe kavrayışlarının düştüğü tablolardan izlenmiştir. Grafik tasarımı açısından mesaj kurgusunda hedef kitlenin çözümlenemediği ve alıcının konumlandırılamadığı görülmüştür. Bu durum anlamın hem kurulması hem de okunması açısından alan eğitimi almakta olan öğrencilerin çözümleyemedikleri ve zayıf kaldıkları noktalar olarak öne çıkmıştır.Çalışma verilerinin ileriki araştırmacılara, tasarımın tek bir hipotez üzerinden ön ve arka yapı elemanlarıyla değerlendirilebilmesi ve bunun tüm disiplinleri ile sanatsal üretim ve tasarım çoğaltım alanlarında formüle edilebilmesi yönünde ilham vereceği düşünülmektedir. | |
dc.description.abstract | The focus of the research is the opinions of students who are studying graphic design on the relationship between visual communication and meaning of design products. The focus of this study was evaluated through the case study which is a qualitative method that based on the opinions of the students of the vocational school graphic design program that who are receiving technical education on visual meaning. The evaluations of the students who are receiving field education on the posters that are currently being used are presented with a semiotic scale developed by the researcher to describe the meaning processes. The scale called semiotic differential scale; it has been compiled from the answers of open-ended questions carried out with preliminary working groups as adjective series containing semantic contrasts. On the other hand, students' field knowledge has been evaluated through basic design principles and elements. In the study conducted in the 2016-2017 academic year, the posters in the national publication of companies that were used in the 2016 summer season and which were jeans manufacturers in the garment sector were used. As a result of the study, which examines the competencies of the students studying at associate degree level with regard to design information and meaning processes, through the views of students, it is observed from the tables that basic design information does not show integrity and continuity, and their comprehension decreases as the level of meaning is deeper in the semantic processes. In terms of graphic design, it was seen that the target audience could not be resolved and the recipient and indeed, could not be positioned in the message editing. This situation has come to the fore as the points that the students receiving the field education cannot solve and remain weak in terms of both establishing and reading the meaning.It is thought that the study data will inspire future researchers to evaluate the design with a single hypothesis with front and back building elements and could formulate it in all disciplines and artistic production and design reproduction areas. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Afiş tasarımı ürünlerine yönelik göstergebilim ilkelerine dayalı öğrenci görüşleri | |
dc.title.alternative | The consideration of the students on semiotic principles for poster design products | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-10 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Graphic designer | |
dc.subject.ytm | Basic art education | |
dc.subject.ytm | Basic art education course | |
dc.subject.ytm | Semiotic analysis | |
dc.subject.ytm | Graphic design education | |
dc.identifier.yokid | 10304018 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 601272 | |
dc.description.pages | 293 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |