Knowledge management within the context of business organizations: The case of Factiva
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Organizasyonlar son yıllarda tüm dünyada büyük değişikliklerle yüz yüze geldiler. Globalizasyonla beraber yeni pazarlar açıldı ve varolan pazarlarda hızlı biçimde büyüdüler. Böylece bilgiye duyulan ihtiyaç çok fazla arttı. Organizasyonlar pazarlar, rakipleri, ve dünya pazarlarındaki işleyişlerinin etkileyebilecek diğer faktörler hakkında daha fazla bilgiye ihtiyaç duyar oldular. Bilgiye duyulan bu ihtiyaç sadece bu değişikliklere bağlı değil, ancak organizasyonlar daha rekabetçi hale gelebilmek için yenilikler yapmalı ve müşterilerinin ihtiyaç ve beklentilerini öğrenmelidirler. Organizasyonların daha fazla bilgiye ihtiyaç duymalarından Bilgi Yönetimi ortaya çıktı. Bu günlerde bir çok organizasyon bilgi ve informasyonu organizasyonlanmn değerli bir varlığı olarak görmektedirler ve organizasyonlarmda bilgi akışını düzenleyecek programlar uygulamaktadırlar. Ancak organizasyonlar bunun için gerekli tüm araçlara sahip değiller ve dışsal kaynaklardan yardım alıyorlar. Bu kaynaklar esas olarak bilgi aramak, tespit etmek, toplamak, sınıflamak, ve dağıtmak için gerekli araç ve teknolojileri geliştiren firmalardır. Bu bakımdan bu çalışma iki ana konuya değinmektedir. Bu konulardan birincisi bilgi ve Bilgi Yönetimi'dir. Bu amaçla ilk bölümde bir literatür taraması sunulmuştur. İkinci kısım da ise Bilgi Yönetimi araçları geliştiren organizasyonlara değinilmektedir. Bu bakımdan ikinci kısımda Bilgi Yönetimi alanında teknoloji üreten bir firma olan Factiva analiz edilmiştir. Anahtar Sözcükler: Bilgi, Kurumsal Kültür, Bilgi Yönetimi, Web-tabanlı Teknoloji, Kurumsal Öğrenme vıı In the recent years organization have faced with new challenges throughout the world. Together with globalization new markets have been opened and the existing markets have grown rapidly. Hence the need for knowledge has arisen very much. Organizations began to need more information about the markets, about their competitor, and also about other effective factors, which would influence their functioning throughout the world market. The need for knowledge is not solely tied to this change but organizations in order to become more competitive need to make developments and learn the needs and expectations of their customers. So this need became the second motive in the organizational search of knowledge. From this need of the organizations for more knowledge and information the Knowledge Management has emerged. Nowadays many organizations regard knowledge and information as valuable assets of their organizations and apply programs within their organizations to organize the flow of knowledge. But organizations do not possess all the necessary tools to continue such programs and they get help from outer sources. These sources are mainly the firms that deal with developing the tools and technology necessary to search, identify, gather, categories, and deliver knowledge. So these studies mainly deal with two subjects. First of these subjects is knowledge and Knowledge Management. To this aim a literature survey has been presented in the first part. The second part deals with the organizations, which have the expertise of producing technological Knowledge Management tools. So in the second part of this study Factiva, a technology producing firm working in the field of Knowledge Management, is analyzed. Key Words: Knowledge, Organizational Culture, Knowledge Management, Web-based Technology, Organizational Learning VI
Collections