İlköğretim okullarındaki örgüt iklimine ilişkin öğretmen algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Örgüt iklimi, toplumdaki bireylerin belirgin beklenti ve davranıslara gösterdikleri yapılarüzerine kurulu bir kavram olup örgütün belli bir zamandaki havasını yansıtır. ?klim, kisilertarafından görünmez ya da dokunulmaz ancak gerçek ve üstelik bir oda içerisindeki havagibi bir organizasyon içinde olup biten her seyi içerir ve etkiler. Okullar sahip olduklarıiklim özellikleri ile çalısan bireyleri farklı biçimlerde etkilemekle birlikte bunun uzantısıolarak ta gerçeklestirilmeye çalısılan amaçlar bu etkilere göre sekillenmektedir. Amaçlararasında belirgin fark olmamasına rağmen her okulun çıktısı bu etkilere göredeğismektedir. Okullarımızda olusturulan bu iklimlerin belirlenmesinin amaçlardaki bufarklılıklara olumlu yönde katkı sağlayacağı söylenebilir.Bu arastırmanın amacı resmi ilköğretim okullarındaki örgüt ikliminin değerlendirilmesidir.Arastırma verileri ?stanbul Ümraniye ?lçesindeki 30 ilköğretim okulundan seçilen 338öğretmene anket uygulanması sonucu elde edilmistir. Kullanılan Örgütsel ?klimiTanımlama Anketi (OCDQ-RS), Hoy ve Tarter tarafından ortaokullar üzerinde geniskapsamlı çalısma yapılarak gelistirilmistir. Elde edilen veriler aritmetik ortalama, standartsapma, varyans analizi, en küçük önemli farklar tekniği ve t-testi kullanılarak incelenmisve raporlastırılmıstır. Arastırma genel tarama biçiminde olup, anlamlılık düzeyi .05 olarakalınmıstır. Arastırma sonuçlarına göre, resmi ilköğretim okullarında görev yapanöğretmenlerin algılamaları ile örgüt iklimi alt boyutları arasında anlamlı bir iliskibulunamamıstır. Ancak, otoriter müdür davranısı ve endiseli öğretmen davranısıboyutlarında, yas değiskeni ve meslekte çalısma süresine göre, kendini isine vermisöğretmen davranısı boyutunda ise yas değiskenine göre anlamlı bir iliski bulunmustur Climate is the atmosphere of the organization, a relatively enduring quality of the internalenvironment of an organization, which is experienced by its members and influences theirbehaivor. The organizational climate can be measured in terms of trust, morale, conflict,equity in rewards, leader credibility, resistance to change and scapegoating. However,schools for instance, having a specific climate regarding their organization skills, theyaffect the goals of the employees as well. Even though most schools? objectives havesimiliar to each other, the main difference at their output is climate.The goal of this research is to assess organizational climate at public schools. Datas werecollected as a result of a survey given to 338 selected teachers from 30 elemantary schoolsin Umraniye. The (OCDQ-RS) Organizational Climate Defining Question airre wasdeveloped by Hoy and Tarter by a great extensive study in secondary schools. Thecollected datas were analysed and reported by using arithmetical means, standart deviation,anova analyze techniques. The research is in general scaning format, and the level ofmeaningfull is .05. According to the research results there is no meaningful relationshipbetween the perception of the teachers in state schools and subdimensions oforganizational climate. However, a meaningful relationship was found between thebehaivor of authoritative principle and the behaivor of anxious teacher depending on agevariable and working period, and the meaningful relationship was also found between theteacher who works diligently depending on age variable.
Collections