Show simple item record

dc.contributor.advisorÜnal, Semra
dc.contributor.authorGörgülü, Muzaffer
dc.date.accessioned2020-12-29T06:51:00Z
dc.date.available2020-12-29T06:51:00Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/339699
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, özel eğitim kurumlarındaki görevli yöneticilerin okulu yönetme yeterliliklerinin incelenipbelirlenmesidir. Bu araştırmada veriler, İstanbul'un tüm ilçelerinde bulunan resmi özel eğitim okul ve kurumlarında yapılan anket çalışması ile elde edilmiştir. Elde edilen verilerin genellemek isteneceği kurumlar Türkiye'de bulunan özel eğitim okullarıdır ve evreni oluşturmaktadır. Örneklemde, İstanbul İlindeki resmi özel eğitim okul ve kurumlarında bulunan 252 öğretmen yer almaktadır.Verilerin çözümlenmesinde, öncelikle tüm bağımsız değişkenler için frekans (N) ve yüzde (%) değerleri hesaplanmıştır. Bağımsız ortalamalar arasındaki farkı test etmek için `t Testi` kullanılmıştır. İkiden fazla bağımsız ortalamalar arasındaki farkın test edilebilmesi için de `ANOVA Testi` kullanılmıştır. Ancak yaş, branş ve bulunduğu kurumdaki görev süresi ile ilgili bağımsız sorularda bazı maddelere cevap verenlerin sayısı 30'un altında olduğundan dolayı `ANOVA Testi` ne karşılık gelen parametrik olmayan `Kruskal-Wallis Testi analizi` kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen sonuçlardan bazıları şöyledir: Kadın öğretmenler daha olumlu görüş belirterek, özel eğitim kurumlarında çalışan yöneticilerin okulu yönetme yeterliliklerine erkek öğretmenlere oranla daha yüksek görüşte oldukları belirlenmiştir. Ayrıca rehber öğretmenler yaptıkları çalışmalarda, okul idaresi ile daha çok birlikte çalıştıklarından dolayı daha olumlu görüş içinde oldukları belirlenmiştir.Daha önce özel eğitim kurumundan başka bir kurumda çalışan öğretmenler, okul yöneticilerinin okulu yönetme yeterlilikleri ile ilgili daha olumlu görüş belirtmişlerdir.Öğretmenlerin bulunduğu kurumdaki görev süresi değişkenine ilişkin yapılan analizine göre 21 soruya verilen cevaplar anlamlıdır. 21 adet anlamlı cevabın tümüne 11-16 yıl ve üzeri olanlar daha anlamlı görüş içinde oldukları belirlenmiştir.Elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin cinsiyet değişkeni, mesleki kıdem değişkeni ve bulunduğu kurumdaki görev süresi değişkeni, okul idarecilerinin, okulu yönetme yeterliliklerinin belirlenmesi açısından bir farklılık oluşturmaktadır. Buna göre, öğretmenlerin vermiş olduğu cevaplara göre özel eğitim kurumlarında çalışan yöneticiler, okulu yönetmede `Çoğu Zaman Katılıyorum` düzeyinde yeterlidir sonucu belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Özel Eğitim, Özel Eğitim Kurumları, Yönetici.
dc.description.abstractThe aim of the current study is to investigate the school management abilities of administrators at the special education institutes. The data have been elicited through questionnaires administered at the governmental special education institutes in Istanbul. The data will be generalized to all the governmental special education institutes located all over Turkey. The sample size includes 252 teachers employed at governmental special education institutes located in Istanbul. To analyse the data, I calculated the frequency and proportion for all independent variables. To calculate the difference between two independent variables, I used t-test. To calculate the difference between more than two independent variables, I used ANOVA. However, since the number of participants who answered the questions such as age, specialty of training, and the number of years being employed at a specific institution is below 30, I used the non-parametric equivalent of ANOVA, which is Kruskal-Wallis.Some of the results elicited as a result of the current study are as follows: Female teachers made more positive comments and rated the administrators at their school higher than the male teachers. Additionally, counselling teachers indicated more positive points regarding the administrators since they are working in close relation with them. The teachers who worked in other educational institutions before stated more positive comments on the school management capabilities of the school administrators.Regarding the analysis of the number of years of teachers being employed at a certain school, there are significant results for the answers for 21 questions. The teachers with the experience of 11-16 years and above stated positive results. The results show that the gender of teachers, years of experience at the job and years of experience at a specific educational institution have an effect on determining the school management capabilities of administrators. So, the responses elicited from teachers were `I agree most of the time` and determine the result of the current study. Key words: Special education, Special education institutes, administratoren_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖzel eğitim kurumlarında çalışan yöneticilerin okulu yönetme yeterlikleri
dc.title.alternativeSchool management competencies of administrators working at special education i̇nstitutions
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSpecial education institutions
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmSchool administration
dc.subject.ytmSufficiency
dc.subject.ytmManagerial competence
dc.identifier.yokid10112373
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid440771
dc.description.pages181
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess