12 Eylül 1980 askeri darbesi sonuçlarının Mehmet Baydur oyunlarına yansıması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
1981 yılında ilk oyunu olan `Limon`u yazan Baydur, bugüne kadar sürekli üreten bir oyun yazarımızdır. Ankara'da doğan ve ilk ve ortaöğremmini Ankara'da tamamlayan Baydur, uzun yıllar Londra, Paris ve ispanya'da yaşamış, Kenya'da kaldığı dört yıl boyunca da Kenya Toplu iletişim Okulu'nda `Sinema Tarihi ve Sinematografi` dersleri vermiştir. Memet Baydur 1980-1994 yılları arasında, Türkiye ve Türkiye dışında olmak üzere onsekiz adet oyun yazmıştır. Baydur, örtülü devlet baskısının Türkiye'de son derece etkili olduğu bir dönemde yazmaya başlamıştır. Bu dönem lıerçeşit eylemin anlamının ve öneminin belirsizleştiği, inançlarm ve güven vericiliğin yitirildiği, toplumun bireye- bireyin topluma yabancılaştığı, iletişimsiz, yozlaşmış, arabesk bir yaşamın bir hakim olduğu darbe dönemidir. Bu dönemin gerçekliği ile yola çıkan Memet Baydur, oyunlarında 12 Eylül darbesinin toplumu sindirme, eylemsizleştirme, kişiliksizleştirme ve aynılaştırana politikasını gözler önüne serer. Baydur bu dönemin oluşturduğu ruh durumunu dile getirirken bunun paralelinde yaşanan bayağılığın, kolay başarıların, kolay çözümlerin egemen olduğu yaşam anlayışına karşı çıkmaktadır.12 Eylül darbesinin toplumsal sonuçlarını Memet Baydur oyunlarında ; a - Darbenin öyküye etkisi. b - Darbenin oyun kişilerine etkisi. c - Darbenin uzama etkisi. d - Darbenin dile etkisi. olarak görmek mümkündür. Memet Baydur is a veiy productive play- write since 1981, when he has written his first play `Limon`. He was bom in Ankara, where he completed primary and secondary school studies. Baydur has lived in London, Paris and Spain for many years. He lived in Kenia for four years and tought `History of Cinema and Cinematography` in the school (the faculty) of communication. Memet Baydur has written eighteen plays, both in Turkey and abroad, in the years between 1980-1994. Baydur has started to write his plays in a period when Turkey was through veiy strong conciled governmental pressure as well as political and economical conflicts. It was a period of coup d'Etat where degenerated arabesque and non-communicative sort of life took place, where any sort of action lost its importance and became vagueless, where reliance of beliefs was disseapeared. Hence, one became a stranger to the people. Memet Baydur, took up a start, relying on the facts of the period in order to show how society had a styleless personality because of governmental policies which aimed to cause the society to pervade and not to take an action and also to standardize a society which formed of single type of citizens.While Baydur was trying to point out the situation of the period, he was refused to accept a plain style of life where people used to prefer easy solutions which became part of one's life because of those coup d'Etat policies. It's possible to analyse the given below results of coup d'Etat, regarding to Baydur' s plays ; a - Effects on stories. b - Effects on play characters. c - Effects on space. d - Effects on the language.
Collections