İlköğretim okullarında sınıf öğretmenlerinin resim-iş dersine ilişkin eğitim gereksinmeleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
YÜKSEK LİSANS TEZ OZU İLKÖĞRETİM OKULLARINDA SINIF ÖĞRETMENLERİNİN RESİM-İŞ DERSİNE İLİŞKİN EĞİTİM GEREKSİNMELERİ Özge ÖZER Eğitim Bilimleri (Eğitim Programlan ve Öğretim) Anabilim Dalı Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eylül 2001 Danışman: Prof. Dr. Mustafa SAĞLAM İlköğretim okullarında öğrenciler, Resim-İş dersiyle, sanat yoluyla kendilerini anlatma, yaratıcılıklarını geliştirme, estetik kişilik kazanma ve sanatın değerini anlama olanağı elde ederler. Bu okulların birinci basamağında Resim-İş dersini sınıf öğretmenleri yürütmektedir. Ancak, yapılan araştırmalar sımf öğretmenlerinin bu dersi etkili biçimde yürütmekte güçlük çektiklerini ve çeşitli sorunlar yaşadıklarım göstermektedir. Sınıf öğretmenlerinin bu güçlüklerini gidermek için öncelikle onların eğitim gereksinmelerinin belirlenmesi, ardından da o gereksinmeleri karşılayan hizmetiçi eğitim programlarından geçirilmeleri gereklidir. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında sımf öğretmenlerinin Resim-İş dersine ilişkin eğitim gereksinmelerinin belirlenmesidir. Araştırma, 1999-2000 öğretim yılında Eskişehir ili merkezindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 46 ilköğretim okulunda görev yapan 461 sımf öğretmeninden elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir. Tarama modelindeki bu araştırmanın verileri, sımf öğretmenlerine uygulanan bir anketle toplanmıştır. Toplam 47 maddeden oluşan anketle, sımf öğretmenlerinin Resim-İş dersine ilişkin genel görüşleri alınmış ve Resim- İş dersinin içeriğini oluşturan konularda, Resim-İş dersi öğretim sürecinde ve öğrenci çalışmalarının değerlendirilmesinde karşılaştıkları güçlükler ortaya çıkartılmıştır. Daha sonra, bu güçlüklerle ilgili verilere dayalı olarak sınıf öğretmenlerinin eğitim ivgereksinmeleri saptanmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde, SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) bilgisayar programından yararlanılmış ve istatistiksel teknik olarak sayı ve yüzdeler kullanılmıştır. Araştırma sonunda, sınıf öğretmenlerinin resim-iş eğitiminin amaçlan ile öğrencilerin gelişimi bakımından önemi ve gerekliliği konularında bilgilendirilmelerine ve anlayış geliştirmelerine gereksinmeleri olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca, sımf öğretmenlerinin bu dersin içeriğini oluşturan çoğu konularda, öğretim sürecinde ve öğrenci çalışmalarının değerlendirilmesinde değişik düzeylerde güçlüklerinin olduğu ve bu güçlüklere dayalı yoğun sayılabilecek eğitim gereksinmelerinin olduğu saptanmıştır. ABSTRACT GRADE TEACHERS' EDUCATIONAL NEEDS CONCERNING ART CLASSES IN ELEMENTARY SCHOOLS Özge ÖZER Anadolu University Graduate School of Educational Sciences Department of Educational Sciences Curriculum and Instruction Program September 2001 Supervisor: Prof.Dr. Mustafa SA?LAM In elementary schools, students could get the oppotunities of expressing themselves simply via art, improving their creativity, having esthetic personality and understanding the value of art in art classes. Art classes, in elementary schools, are administered by grade teachers whose major is not art. However, studies have shown that grade teachers have serious difficulties, and have experienced various problems in teaching art. It is clear that a needs assessment study on training grade teachers in term of art teaching has become a priority which would help these difficulties be wiped out. Therefore, grade teachers should undergo a series of in-service traning programs that would meet the needs specified. The purpose of this study is to specify grade teachers' educational needs concerning art classes in elementary schools. The study was conducted with the data collected from 461 grade tecahers in 46 elementary schools in Eskişehir in the academic year of 1999-2000. The data of this study were collected through a questionnaire designed for grade teachers. With the questionnaire consisting of 47 articles, the grade teachers' opinions in general of art class and certain difficulties in the course content, in the process of teaching art and in VIthe evaluation of the works by the students were revealed. Next, in light of the data relating to the difficulties aforementioned, the educational needs of the grade teachers in elementary schools were determined. The analysis of the data for this study was carried out by the SPSS computer program, and of statistical techniques the figures and perantages were used. As a result, it has been understood that grade teachers in elementary schools need to be given Ixaining on the importance of the art class with regard to the development of the art skills of the students as well as the objectives of teaching art. Furthermore, it has been realized that teachers may well come to a new pespective in what they have been teaching. Beside the point, it has been clarified that grade teachers have difficulties on varying levels in many subjects of the course content, teaching process and the evaluation of the works by the students. Consequently, it has been put forward that grade teachers have thorough educational needs as a natural consequence of these difficulties. vn
Collections