Lise sosyoloji dersi öğretim programının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bireylerin toplumun yapışım, işleyişini değişimini ve bunların bağlı olduğu toplumsal yasaları kavrayarak toplumsal yaşama uyum sağlayabilmeleri, toplumun ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına bilinçlice katkıda bulunabilmeleri, herşeyden önce bireylerin bu konularla ilgili gerekli bilgileri ve düşünme becerilerini kazanmaları ile olanaklıdır. Liselerde bu bilgi ve becerilerin bir bölümü Sosyoloji öğretimiyle karşılanmaktadır. Belirtilen bu bilgi ve becerilerin lise öğrencilerine kazandırılmasında Sosyoloji Dersi Öğretim Programının beklenen işlevi ne ölçüde yerine getirebildiği önem taşımaktadır. Bu da Sosyoloji Dersi Öğretim Programının değerlendirilmesi gereksinimini doğurmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, liselerde uygulanan Sosyoloji Dersi Öğretim Programının bu dersin öğretimini yapan öğretmenlerle bu dersi alan öğrencilerin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesidir. Araştırma, 1999 - 2000 öğretim yılında Eskişehir'in il ve ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı liselerde görevli bulunan 45 Felsefe Grubu Öğretmeni ile 500 lise öğrencisinden elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir. Tarama modelinde gerçekleştirilen bu araştırmanın verileri, bu araştıma için geliştirilen, birisi öğretmenlere ötekisi öğrencilere yönelik olarak hazırlanmış iki ayrı anket aracılığıyla toplanmıştır.Anketlerin birisiyle öğretmenlerin Sosyoloji Dersi Öğretim Programının öğeleri ile ilgili görüşleri, ötekisiyle de öğrencilerin Sosyoloji dersi ve öğretimiyle ilgili görüşleri saptanmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde `SPSS` bilgisayar programından yararlanılmış, istatistiksel teknik olarak da sayı ve yüzdeler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Lise Sosyoloji Dersi Öğretim Programının içerik öğesi dışında genelde yeterli ve uygun olduğu, öğrencilerin Sosyoloji dersine karşı olumlu ilgi ve tutumlara sahip oldukları, öğretmenlerin Sosyoloji programım daha etkili uygulayabilmek için güçlük çekilen konularda hizmetiçi eğitim programlarına katılmanın yararlı olacağı görüşünde oldukları anlaşılmıştır. Only is it probable for individuals contribute to their society with regard to economic, social and cultural development when they comprehend the structure, function and change in the society, be aware of social laws they bound to in adapting themselves to the social life and acquire necessary knowledge and thinking capability. In high schools such kind of knowledge and skills are covered by the teaching of Sociology. It has great importance that to what extend the Sociology Program functions in covering the knowledge and skills aimed to be acquired by high school students. Therefore, this situation brings about the need of evaluating Sociology Program in High School Curriculum. The main purpose of this study is to evaluate Sociology Program in High School Curriculum through questionnaires answered by both the teachers teaching Sociology and by th,e students taking this course. The study was conducted based on the data collected from 45 Sociology teachers and 500 students in high schools in the academic year of 1999-2000. The data were collected by two questionnaires one of which was prepared for teachers and the other for students. IVThe analysis of the data was carried out by the SPSS computer program and as a statistical technique the figures and percentages were used. The results of the study indicates that Sociology Program is satisfactory and appropriate except its content; students have positive interest and attitudes towards the Sociology course; and teachers have a general agreement on attainment to in-service training programs in order to be more effective on teaching the subjects where difficulties have been experienced.
Collections