Öğretmenlerin sınıf yönetimi anlayışlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi
dc.contributor.advisor | Bayrak, Coşkun | |
dc.contributor.author | Terzi, Çetin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:56:03Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:56:03Z | |
dc.date.submitted | 2001 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/330054 | |
dc.description.abstract | YÜKSEK LİSANS TEZ ÖZÜ ÖĞRETMENLERİN SINIF YÖNETİMİ ANLAYIŞLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ Çetin TERZİ Eğitim Bilimleri (Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi) Anabilim Dalı Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temmuz 2001 Danışman: Doç. Dr. Coşkun BAYRAK Bu araştırma ile ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin, otokratik, demokratik ve ilgisiz sınıf yönetimi anlayışlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi anlayışlarına ilişkin görüşlerinin kişisel özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediğinin saptanması amaçlanmıştır. Tarama modelinde desenlenen araştırma, 1999-2000 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Eskişehir il merkezindeki 73 ilköğretim okulunda görev yapan 953 sınıf öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiş, evrenin % 58,2'sinden kullanılabilir veri elde edilmiştir. Araştırmanın amacına yönelik veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen, iki bölüm ve toplam 38 maddeden oluşan `Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Anlayışları Anketör ile toplanmıştır. Araştırmada verilerin çözümlenmesi aşamasında, araştırma amaçlan doğrultusunda, frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma; puanlarla ilgili ikili küme karşılaştırmalarında bağımsız gruplar arası t testi, ikiden çok küme karşılaştırmalarında ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Varyans analizi sonucu hesaplanan F değerinin anlamlı bulunduğu durumlarda farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu saptamak amacıyla Tukey HSD (Tukey's Honestly Significant Difference Test) çoklu karşılaştırma testi uygulanmıştır.İstatistiksel çözümlemelerinde.05 anlamlılık düzeyinin kullanıldığı araştırmada, çözümlemeler `SPSS 7.5 for Windows` paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin otokratik ve ilgisiz sınıf yönetimi anlayışını belirleyen maddelerin bir kısmında otokratik ve ilgisiz eğilim; demokratik sınıf yönetimi anlayışını belirleyen maddelerin ise tümünde demokratik eğilim sergiledikleri görüşünde oldukları ancak demokratik yönetim anlayışının özellikle belli boyutlarda geliştirilmesinin gerekliliği; öğretmenlerin sınıf yönetimi anlayışlarına ilişkin görüşlerinin cinsiyete göre değişmediği, yaşa göre otokratik ve ilgisiz yönetim anlayışlarına ilişkin görüşlerinde, mezun olunan okula ve mesleki kıdeme göre ilgisiz yönetim anlayışına ilişkin görüşlerinde anlamlı farklılıklar olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT IDENTIFYING THE OPINIONS OF TEACHERS ON CLASSROOM MANAGEMENT STYLES Çetin TERZİ Division of Educational Sciences (Education Administration, Supervising, Planning and Economics) Anadolu University Institute of Educational Sciences, July 2001 Adviser: Assistant Professor Dr. Coşkun BAYRAK The study has been conducted to identify the opinions of primary school teachers apply the autocratic, democratic and laissez-faire (indifferent) classroom management styles and find out whether or not their opinions the classroom management styles differ in terms of personal features. A total of 953 primary school teachers in 73 various primary schools in Eskişehir participated in the study, which made of survey method, in the Spring Term of 1999- 2000 Scholastic Year and a percentage of 58,2 of the subjects presented available data. The data were collected through `The Classroom Management Styles of Teachers Oueslionnarie` which was prepared by the researcher himself and consisted of two parts with a sum of 38 items. The data were analyzed through frequency, percentage, arithmetic mean, independent samples t test (to compare two groups for the scores) and one way analysis of variance (to compare more than two groups). When the calculated F value as the result of ANOVA was significant, Tukey USD multiple comparison test was applied in order to identify the groups that caused the difference.The analyses were done through `SPSS 7.5 for Windows` software program and.05 significance level was used in the statistical analyses. The results of the study revealed that the teachers have the idea that they are at some extent autocratic and laissez-faire; completely democratic but what the researcher is believes that this must be developed in some parts. Opinions of teachers on classroom management styles do not vary in terms of sex; and that there is significant difference in their opinions on autocratic and laissez-faire management style in terms of age; and in the laissez-faire style in terms of the school graduated and vocational experience. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlerin sınıf yönetimi anlayışlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi | |
dc.title.alternative | Identifying the opinions of teachers on classroom management styles | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teacher proficiency | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Primary education teachers | |
dc.subject.ytm | Classroom management | |
dc.identifier.yokid | 103907 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 101555 | |
dc.description.pages | 159 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |