dc.contributor.advisor | Girgin, Mehmet Cem | |
dc.contributor.author | Ekinci, Duygu | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T13:43:27Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T13:43:27Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/328732 | |
dc.description.abstract | Bu çalısma ilkögretime devam eden isitme engelli çocukların yalın, belirtme,yönelme, bulunma ve uzaklasma ad durum eklerinin kullanım durumlarının isitençocuklardan farklılasıp farklılasmadıgını belirlemeyi hedeflemistir. Ayrıca isitmeengelli çocukların ad durum eklerini kullanım becerilerin dogaçlama konusma,yazma ve ipucu ile konusma becerilerinde degerlendirilmesi ve yas, sınıf, okul,isitme kaybının derecesi ve birbirleriyle olan iliskilerinin gösterilmesiamaçlanmıstır.Bu çalısmaya Ankara ilinde bulunan Yahya Özsoy sitme Engelliler lkögretimOkulu (İÖİÖO) ve Kemal Yurtbilir sitme Engelliler lkögretim Okulu(KYİÖO)'nda 3., 4. ve 5. sınıfına devam eden 21 kız ve 21 erkek olmak üzeretoplam 42 isitme engelli ögrenci ile brahim Bitik lkögretim Okulu (İBİÖO), 3.,4. ve 5. sınıfına devam eden 21 kız ve 21 erkek olmak üzere toplam 42 isitençocuk katılmıstır. Örnekleme alınan her ögrenciye Türkçedeki hedef ad durumeklerinin kullanımına olanak saglayacak biçimde hazırlanmıs, her ek için besresim olmak üzere toplamda 25 resimden olusan set kullanılmıstır. Veriler herögrenci ile bire bir görüsülerek toplanmıs; çocukların konusmaları video kameraaracılıgı ile kaydedilmistir. Arastırma sonucunda elde edilen bulgular SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) 15.0 istatistik analiz programı ileanaliz edilmistir.Arastırma sonucunda, isitme engelli çocukların yalın, belirtme, yönelme, bulunmave uzaklasma ad durum eklerini kullanım becerilerinin isiten çocuklardaistatistiksel olarak anlamlı biçimde farklılastıgı saptanmıstır. sitme engelliçocukların isiten akranları gibi ek kullanım becerileri gelistiremedigi gözlenmistir.Ayrıca, isitme engelli çocukların dogaçlama konusma üretimleri, yazma becerilerive ipucu ile konusma becerileri arasındaki anlamlı bir farklılık bulunmadıgı tespitedilmistir. Ayrıca, üç farklı beceri alanında (dogaçlama konusma üretimleri,yazma becerileri ve ipucu ile konusma üretimleri) elde edilen degerlerin isitmeengelli çocukların yas, sınıf, okul ve isitme kaybının derecesi ile karsılastırılmasısonucunda, hedef degiskenler ile ad durum eklerinin kullanımı arasındaistatistiksel olarak anlamlı bir iliski bulunamamıstır. Arastırma sonuçları, isitmeengellilerdeki dil gelisiminin sadece bu degiskenlerden kaynaklanmadıgıgöstermektedir. sitme engelli çocuklarda dil gelisimi incelenirken, isitmekaybının tanılanma ve cihazlandırma yası, egitime baslama yası, okul türü gibibirçok degiskenin ele alınması gerektigi düsünülmektedir. leriki arastırmaların budegiskenlerin yanında, ad durum eklerinin kullanımlarının okul yasamının tümasamalarına uygulanması önerilmektedir.Anahtar Sözcükler: isitme engelli, ad durum ekleri | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to determine the differences between normally hearingchildren and hearing impaired children on the use of nominative, accusative,dative, locative and ablative nominal suffixes in Turkish. In addition, the use ofnominative suffixes of hearing impaired children in spontaneous speech, writingability and speech with probe ability was investigated and correlated with age,grade, school and level of hearing impairment.This study was conducted in Yahya Özsoy and Kemal Yurtbilir Hearing ImpairedPrimary School located in Ankara. Twenty-one girl and 21 boy hearing impairedchildren who have attended 3rd, 4th or 5th grade level of these schools, and 21 girland 21 boy normally hearing children who have attended 3rd, 4th, or 5th grade levelin brahim Bitik Primary School, have participated in the study. The results of thisstudy were analyzed by using SPSS 15.0.The results have shown that the hearing impaired children?s use of nominalsuffixes was significantly different from those of normally hearing children.However, the use of nominal suffixes in the area of spontaneous speech, writingand speech with probe was not significantly different from each other. In addition,correlation of age, grade level, school and level of hearing impairment level didnot differentiated in the three ability areas. The results of this study have shownthat language development of hearing impairment children were not only relatedwith those variables. It is suggested that further research should pay attend variousvariable that could affect language development of hearing impaired children andshould conduct all grade level of school life.Key Words: Hearing impairment, nominal suffixes | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Dilbilim | tr_TR |
dc.subject | Linguistics | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Kulak Burun ve Boğaz | tr_TR |
dc.subject | Otorhinolaryngology (Ear-Nose-Throat) | en_US |
dc.title | Türkçe konuşan işitme engelli çocukların ad durum eklerini kullanım becerilerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of hearing imparied childrens use of nominal suffixes in Turkish | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Dil ve Konuşma Terapistliği Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 9013179 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANADOLU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 195792 | |
dc.description.pages | 131 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |