Türkiye`de spor endüstrisi ve spora katılım profilinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Spor endüstrisinin son yıllarda yaratmış olduğu üretim boyutu ve istihdam oldukça dikkat çekmektedir. Endüstri içinde spor talebi aktif ve pasif spor talebi olarak sınıflandırılabilir. Spora aktif ve pasif katılımın büyüklüğü ve yarattığı ekonomik değer spor endüstrisinin spor talebi açsından değerlendirilmesi gereken temel parçalarını oluşturur. Bir toplumda spora katılımın araştırılması hem spor endüstrisinin boyutlarını anlamada hem yaratılan ekonomik büyüklüğü değerlendirmede hem de gelecek nesillerin spor katılım konusunda tutumlarının değerlendirilmesi açısından oldukça önemli stratejileri ortaya koyar. Bu araştırmanın amacı, seçilmiş değişkenlere bağlı olarak spora aktif ve pasif katılım profilinin Türkiye ölçeğinde belirlenen illerde ortaya koymaktır. Araştırma sürecinde seçilmiş değişkenlere bağlı olarak spora aktif ve pasif katılımı nelerin belirlediğini ortaya koymak araştırmanın temel amacıdır. Değişkenler; fizyolojik özellikler, mekânların durumu, sosyal etkileşim, psikolojik-rahatlama/stres, ekonomik faktörler, deneyim arama, katılım biçimi, heyecan arama ve kültür öğelerinin spor katılımına etkisini değerlendirmek üzere gruplandırılmıştır. Türkiye'de spora katılım profilini tanımlayan araştırma ve verinin bulunmaması, bu araştırmanın özgün değerini ortaya koymaktadır. Araştırma kapsamında Türkiye İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması esas alınarak 28 il belirlenmiş ve 3555 kişi ile yüz yüze görüşme yapılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin analizi SPSS (Statististical Package For Social Sciences) 21.0 paket programı kullanılarak, üç farklı analiz tekniğinden (tanımlayıcı istatistikler, t-testi ve ANOVA) yararlanılmıştır. Bu araştırmanın Türkiye'de özellikle spora katılım profilinin ortaya konması açısından spor literatürüne katkı sağlamanın yanı sıra, uygulama alanında çalışan spor yöneticileri, spor pazarlama uzmanları, iletişim uzmanları gibi bireylere ve kurumlara spor ile ilgili politika geliştirme şansı vereceği düşünülmektedir. Ayrıca bu araştırma sonucunda elde edilen veriler üniversiteler, özel sektör, firmalar ve kamu politikasında karar alıcılar için gerek Türkiye'de spor endüstrisinin kavramsal yapısının anlaşılması gerekse de Türkiye'de spora katılım profiline yönelik bir farkındalık yaratacaktır. The size of production and employment that the sports industry has created in recent years attracts considerable attention. Within the industry, sports requests can be classified as active and passive sports requests. The size of the active and passive participation in sports and the economic value it creates constitute the basic parts of the sport industry that must be assessed for sporting purposes. Exploring sports involvement in a society reveals very important strategies both in terms of understanding the dimensions of the sports industry and in assessing the economic size created and in assessing the attitudes of future generations to sports participation. The aim of this research is to reveal the active and passive participation profile of sports according to selected variables in the cases determined in Turkey scale. The main objective of the research is to determine what determines the active and passive participation of the sports depending on the variables selected in the research process. Variables are grouped in order to assess their impact on sports participation as physiological characteristics, status of spaces, social interaction, psychological-relaxation / stress, economic factors, search for experience, form of participation, search for excitement and cultural items. The absence of research and data defining the profile of sports participation in Turkey reveals the original value of this research. Within the scope of the research, 28 provinces were determined based on the Turkish Statistics Regional Unit Classification and face to face interviews were made with 3555 people. Analysis of the data obtained in the study was made using three different analysis techniques (descriptive statistics, t-test and ANOVA) using SPSS (Statistical Package For Social Sciences) 21.0 package program. It is thought that this research will give a chance to develop sports related policies to individuals and institutions such as sports managers, sports marketing specialists, communication specialists who are working in the field of application as well as contributing to sports literature especially in terms of putting the spore participation profile in Turkey. Moreover, the data obtained as a result of this research will provide an awareness for the universities, private sector, companies and decision makers in the public policy, as well as the understanding of the conceptual structure of the sport industry in Turkey but also the profile of participation in the sport in Turkey.
Collections