Examination of the effects of perceived psychological maltreatment of mothers on adolescent`s self conpect, emotional and behavioral problems, and academic achievement
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ET Annelerden Algılanan Duygusal İstismarın Ergenlerin Öz-Kavramı, Duygusal ve Davranışsal Sorunları ve Okul Başarısı Üzerindeki Etkisi Bu çalışmanın amacı annelerden algılanan duygusal istismarın gencin öz-kavramı, sürekli kaygısı, duygusal ve davranışsal sorunları, ve okul başarısı üzerindeki etkilerini araştırmaktı. Çalışmanın örneklemini İstanbul'un farklı gelir gruplarını temsil ettiği düşünülen üç ortaokuldan seçilmiş, 14 yaşında 234 öğrenci oluşturmaktadır. Kullanılan araçlar; Anne-Genç İlişkileri ölçeği, Piers- Harris'in Çocuklarda Öz-Kavramı ölçeği Türkçe Formu, Sürekli Kaygı Envanteri Türkçe Formu, gençlerin içselleştirme ve dışsallaştırma sorunlarının akranları tarafından derecelendirilmeleri ve yıl sonu ortalama karne notlarıdır. Yüksek düzeyde duygusal istismar algılayan gençler ile düşük düzeyde duygusal istismar algılayan gençlerin özkavramlarının, sürekli kaygılarının, duygusal ve davranışsal sorunlarının ve okul başarılarının farklı olacağı çalışmanın denencelerini oluşturmaktaydı. Bu farklılığın düşük düzeyde istismar algılayan gençlerin lehinde olması bekleniyordu. Ayrıca bulgularla her iki cinsiyet için farklı olup olmadığı da sorgulandı. Bulgular beklenen doğrultuda denenceleri desteklemiştir. Yani, yüksek düzeyde duygusal istismar algılayan gençlerin öz-kavramlarının daha düşük, sürekli kaygılarının daha yüksek, duygusal ve davranışsal visorunlarının daha fazla olduğu görülmüştür. Duygusal istismarın ders ortalamaları üzerindeki olumsuz etkisi yalnızca ileri derecede istismar durumlarında gözlenmiştir. Ayrıca, bu bulguların her iki cinsiyet için benzer olduğu görüldü. Bu sonuçlar bize yüksek düzeyde duygusal istismar algılayan gençlerin yardıma gereksinimi olduğunu göstermiştir. Bu yüzden istismarı önleyici ve olumsuz etkilerini giderici danışmanlık programlarının düzenlenmesi büyük önem taşımaktadır. vıı ABSTRACT Examination of the Effects of Perceived Psychological Maltreatment of Mothers on Adolescents' Self Concept, Emotional and Behavioral Problems, and Academic Achievement by Nazan Taşdelen The aim of the present study was to investigate the effects of perceived psychological maltreatment of mothers on adolescents' self concept, trait anxiety, emotional and behavioral problems, and academic achievement. The sample of the study included 234 14 year old students coming from 3 different junior high schools in Istanbul, each approximately representing different levels of socio-economic status. The measures were Perception of Psychological Maltreatment Inventory for Adolescents, the Turkish form of Piers Harris Children's Self Concept Scale, the Turkish form of Spielberger's Trait Anxiety Inventory, peer ratings of internalizing and externalizing problems, and students' cumulative grade point averages. It was hypothesized that there would be differences in self concept, trait anxiety, internalizing and externalizing problems, and academic achievement of adolescents who perceive more psychological maltreatment and adolescents who perceive less psychological maltreatment. It was expected that the findings would be in favor of adolescents who perceive less psychological maltreatment. In addition, ivit was questioned whether the findings would be different for each gender. Findings of the study were in the expected direction. That is, adolescents who perceived more psychological maltreatment had lower self concepts, higher trait anxiety, higher internalizing and externalizing problems. Negative effect of psychological maltreatment on grade point averages was observed only at extreme cases. These findings were similar for both gender. These findings imply that adolescents who perceive high levels of maltreatment are in need of help. Thus, designing counseling programs for preventing maltreatment and reducing its negative effects is very important.
Collections