Show simple item record

dc.contributor.advisorDilber, Mustafa
dc.contributor.authorHallemoğlu, Gamze
dc.date.accessioned2020-12-21T13:32:59Z
dc.date.available2020-12-21T13:32:59Z
dc.date.submitted1997
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/325533
dc.description.abstractVI KISA ÖZET Gümrük Birliği Sonrası Türk Hazır Giyim Endüstrisinin AB Ülkelerindeki İhracat Performansı: İlk Tecrübelerin Bir Değerlendirmesi Gamze Hallemoğlu Bu çalışmanın amacı, Gümrük Birliği (GB)'nden sonra Türk Hazır Giyim Sanayii'nin özellikle AB ülkelerindeki ihracat performansım incelemektir. Araştırma kapsamında hazırlanan yazın taramasında, GB öncesi Türk Hazır Giyim Endüstri' sinin beklentileri incelenmiştir. GB sonrası sektörün ihracat performansı irdelenmiş, yine endüstrinin bu gelişmeler konusundaki düşünceleri, beklentilerin gerçeklenmesi ve beklenmeyen olayların gelişimi sunulmuştur. Bu doğrultuda Giyim Sanayiciler Derneği üyeleri arasında bir saha araştırması yapılmıştır. Yargı Metodu ile seçilen üye firmaların üst düzey yöneticilerine uygulanan yirmi-yedi anket uygulanmıştır. Araştırma sonunda, kullanılan yabancı hammaddelerin genelde AB menşeli olduğu bulgusu, bu hammaddelere önceden uygulanan vergi ve kısıtlamaların kaldırılması yüzünden GB'nin bu konudaki etkisinin olumlu olduğu tespit edilmiştir, yöneticilervu GB'nden sonra iç piyasada AB menşeli markaların arttığını belirtmişlerdir. Araştırmada firmaların en güçlü rakiplerinin AB ülkeleri ve Uzak Doğu ülkeleri olduğu belirlenmiştir. Katılımcılara göre her iki rakip gruba karşı güçlendirilmesi gereken iki özellik işgücünün verimliliği ve araştırma geliştirme çalışmalarıdır. Ayrıca GB'nin sağladığı en önemli avantaj artan rekabet sonucu kalite bilincinin gelişmesi ve teknoloji yenileme fırsatı iken, neden olduğu en güçlü dezavantaj ithalat artışıyla dış ticaret açığının artması tehlikesidir. Araştırma sonunda, sektörün ihracat performansını artırmak için alınması gereken tedbirleri teknolojiyi yenileme, kalite ve ürün geliştirme ve verimliliği artırma olarak sıralanmak mümkündür. Bu araştırmanın bulguları yardımıyla Türk Hazır Giyim Endüstrisi' nde yeralan yöneticilere kısa vadeli bir analiz ışığı altında uzun vadede yapılması gerekenler konusunda yol göstermek amaçlanmıştır.
dc.description.abstractiv ABSTRACT The Export Performance Of The Turkish Clothing Industry in European Union Countries After Customs Union: An Evaluation Of Initial Experiences by Gamze Hallemoğlu The purpose of this research is to examine the export perfbrmance of the Turkish Clothing Industry in European Union (EU) countries after entry into the Customs Union (CU). Through the literatüre review, the expectations of the industry before entry into the CU are described. Then the export performance of the Turkish Clothing industry at the end of öne year is evaluated and the remarks of the industrialists about their experiences, the realisation of the expectations and unexpected events are presented. Through these highlights, a descriptive fîeld study focusing on the members of istanbul Clothing Manufacturers' Association is conducted. Twenty-seven questionnaires are applied to top level executives which are selected by the judgemental sampling method. The findings indicate that a positive effect of the CU on foreign input usage is supported owing to abolishment of taxes and limitations applied to EU originated inputs, since most of the firms use EU originated inputs. Managers indicate that theV presence of EU originated brands in domestic market has increased after entry into the CU. Additionally, the respondents observe EU countries and Far East countries as the strongest competitors and emphasise that the characteristics which should be improved are the productivity of workforce and R&D studies in order to be able to compete these groups. The most important advantage of the EU is occurrence of quality consciousness owing to increase in competition and opportunity of technology renovation, while the strongest disadvantage is increase in foreign trade deficits because of becoming cheaper imported products and negative effect on exchange reserves. Findings also show that in order to improve the export performance the most important precautions to be taken are renovation of technology, quality and product development and increasing of productivity. The study presented in this thesis aims at guiding the managers in the Turkish Clothing Industry about the strategies which should be taken into consideration for a long term success in the CU.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleThe Export performance of the Turkish clothing industry in European Union countries after customs union: An evaluation of the initial experiences
dc.title.alternativeGümrük Birliği sonrası Türk hazır giyim endüstrisinin AB ülkelerindeki ihracat performansı: İlk tecrübelerin değerlendirilmesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmClothing industry
dc.subject.ytmExport
dc.subject.ytmTurkey
dc.subject.ytmEuropean Community
dc.subject.ytmReady wear sector
dc.subject.ytmPerformance evaluation
dc.identifier.yokid64467
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid64467
dc.description.pages126
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess