The mediator role of emotion regulation on the relationship between temperament and problem behaviors
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet okullarının anasınıflarına devam eden çocukların mizaç ile problem davranışları arasındaki ilişkiyi ve bu ilişkiye duygu düzenlemenin aracı rolünü araştırmayı amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemi 57-80 yaş aralığında, 95'i kız ve 105'i erkek olmak üzere toplamda 200 okul öncesi eğitime devam eden çocuktan oluşmaktadır. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Çocuk Davranış Değerlendirme Anketi Çok Kısa Formu (CBQ), Çocuk Davranış Listesi (CBCL / CTRF), Duygu Düzenleme Ölçeği (ERC) aracılığıyla toplanmıştır. Ölçüt değişkenleri olarak problem davranışların iki boyutu (içselleştirme / dışsallaştırma), yordayıcı olarak üç mizaç boyutu (olumsuz duygulanım, dışa dönüklük ve çabalı kontrol) ve aracı değişken olarak duygu düzenlemenin iki alanı (dayanıksızlık / olumsuzluk ve duygu düzenlemesi) kullanılarak on iki aracılık modeli oluşturulmuştur. Kurulan aracılık analizlerinde, duygu düzenlemenin iki boyutu olan dayanıksızlık/olumsuzluk ve duygu düzenlemenin; mizaç ile problem davranış boyutları arasındaki ilişkilere aracı rolü bulunmamıştır. Ana etkiler olarak, mizacın boyutlarından olumsuz duygulanım, dışa dönüklük ve gayretli kontrol ile içselleştirme ve dışsallaştırma problem davranışları arasında istatiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca, mizaç boyutlarından dışa dönüklük ve gayretli kontrol ile duygu düzenleme arasında anlamlı pozitif ilişkiler bulunmuştur. Bu çalışma, duygu düzenlemenin; mizaç ile problem davranış ilişkisindeki rolünü gelişimsel bakış açısıyla incelemesi bakımından erken çocukluk eğitimi literatürüne katkılar sağlamıştır. The aim of the current study was to explore the mediating role of emotion regulation in the relationship between temperament and problem behaviors in preschoolers. The sample was composed of 200 preschoolers ranged from 57 to 80 monthly age including 95 girls and 105 boys, and the data were collected using the Child Behavior Questionnaire Very Short Form (CBQ), Child Behavior Checklist (CBCL/CTRF) from their mothers, Emotion Regulation Checklist (ERC) from their teachers. Mediational models utilizing PROCESS MACRO established by using two dimensions of problem behaviors (internalizing/ externalizing ) as criterion variables, three dimensions of temperament (negative affectivity, surgency, and effortful control) as predictor variables, and two domains of emotion regulation ( emotion regulation and emotion dysregulation) as mediators. In the mediation analyses, both two aspects of emotion regulation; emotion dysregulation, and emotion regulation did not play the mediator role on the link between temperament and problem behaviors. As the main effects, statistically significant relationships were found between temperament dimensions including negative affectivity, surgency, effortful control, and; internalizing and externalizing problem behaviors. In addition, significant positive relationships were found between dimensions of temperament involving surgency and effortful control; and emotion regulation. This study contributed to the early childhood education literature by investigating emotion regulation role on the link between temperament and problem behaviors from a developmental perspective.
Collections