Buji ile ateşlemeli bir motorda farklı oktanlı yakıt kullanımının performans ve emisyonlara etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İçten yanmalı benzinli motorların termik verimlerinin artırılması motorun sıkıştırma oranını artırmakla gerçekleştirilebilir. Sıkıştırma oranlarının artırılması için kullanılan benzinin oktan sayısı artırılmalıdır. Bu çalışmada günümüzde piyasada satılan değişik oktan sayılı benzinlerin buji ile ateşlemeli bir motorda incelenmesi gerçekleştirilmiştir. Deneylerde 95?97?100 oktanlı benzinler kullanılmıştır. Motorun özellikleri değiştirilmeden, aynı sıkıştırma oranında motorun ihtiyaç duyduğundan yüksek oktanlı benzinler kullanılarak motor performans ve emisyon davranışları gözlendi. Deneyler %25-%50-%75-%100 gaz kelebeği açıklıklarında 1500 1/min ile 4500 1/min arasında 500 er devir aralıklarında gerçekleştirilmiştir. Deneylerde 4 silindirli, 4 zamanlı ve 8,8 sıkıştırma oranına sahip buji ateşlemeli bir motor kullanılmıştır. Deney sonunda motorun standart yakıtı olan 95 oktanlı benzinin en iyi performans ve egzoz emisyonları değerlerine sahip olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, NOx emisyonları diğer benzinlerle kıyaslandığında daha yüksek değerlerde çıkmıştır. Bunun nedeninin yüksek yanma sonu sıcaklıklarının olduğu düşünülmektedir. Thermal efficiency of internal combustion spark ignition engines can be increased by increasing compression ratio. To increase compression ratio, quality of gasoline especially octane number of gasoline fuel should be increased. In this study, different octane number fuels were investigated in a spark ignition engine. In the experiments, 95, 97 and 100 octane gasoline fuels were used. Without changing design parameters, performance and emission behaviors of the engine were observed by using higher octane number fuels at the same compression ratio. The experiments were performed between 1500 rpm and 4500 rpm engine speeds with 500 rpm increments and four different engine loads (25%, 50%, 75% and WOT). In the tests, a four-stroke and four-cylinder spark ignition engine having 8.8 compression ratio was used. Optimum performance and emission parameters were obtained with 95 octane gasoline which is standard fuel of the test engine. However, higher NOx emissions were observed with 95 octane gasoline. This result was thought higher combustion temperatures.
Collections