6. sınıf matematik dersi geometri ve ölçme öğrenme alanında geliştirilen bir sanal manipülatif takımının (MATMAP) öğrencilerin akademik başarılarına, geometriye yönelik tutumlarına ve geometrik muhakeme süreçlerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf matematik dersi geometri ve ölçme öğrenme alanına dönük bir sanal manipülatif takımının tasarlanması, uygulanması ve etkisinin değerlendirilmesidir. Bu kapsamdaFischbein'in (1993) `Şekilsel Kavram Teorisi`, Moyer'in (2016) sanal manipülatifler için çizdiği teorik çerçeve ve yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı esas alınarak MATMAP adı verilen bir sanal manipülatif takımı geliştirilmiştir.Araştırmada MATMAP'ın öğrencilerin akademik başarılarına ve geometriye yönelik tutumlarına etkisinin belirlenmesi ve öğrencilerin geometrik muhakeme süreçlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında yarı deneysel desen, nitel kısmında ise iç içe geçmiş tek durum deseni benimsenmiştir. Deney grubundaki derslerde öğrenme sürecinde MATMAP kullanılırken kontrol grubundaki dersler geleneksel öğrenme-öğretme ortamında yürütülmüştür. Araştırma kapsamındayürütülen derslerin tamamlanmasının ardındanfarklı başarı seviyelerine sahip deney grubu öğrencilerinin geometrik muhakeme süreçleri incelenmiştir.Araştırmanın verileri `başarı testi`, `geometriye yönelik tutum ölçeği` ve `yarı yapılandırılmış görüşmeler` ile elde edilmiştir. Elde edilen nicel veriler t-testi ve ANCOVA testi ile analiz edilmiştir. Görüşme formundan elde edilen nitel veriler ise betimsel olarak analiz edilmiştir.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre istatistiksel olarak hem daha başarılı olduğu hem de geometriye yönelik daha fazla olumlu tutum geliştirdiği belirlenmiştir. Nitel bulgulara göre alt düzey başarıya sahip öğrencilerin geometrik muhakemelerinde çoğunlukla prototip şekil etkisinin baskın olduğu görülmüştür. Orta düzey ve üst düzey başarıya sahip öğrencilerin ise geometrik muhakemelerini kavram kontrolünde gerçekleştirebildikleri, buna karşın zaman zaman prototip şekil etkisiyle de muhakeme yaptıkları belirlenmiştir.Araştırmanın sonunda elde edilen sonuçlara dayalı olarak bazı önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to design, apply and assessthe effect of a virtual manipulative set for sixth grade mathematics lesson geometry and measurement learning area.In this scope, a virtual manipulative set called MATMAP was developed based on Fischbein's (1993) `The Theory of Figural Concepts`, the theoretical framework for virtual manipulatives drawn by Moyer (2016) and constructivist learning approach.In this study it was aimed to determine the effect of MATMAP on students'academic achievement and attitudes towards geometry and to investigate the students' geometrical reasoning processes.For this purpose, mixed method was used in the research.The quasi-experimental design was used in the quantitative part of the research and the single-case (embedded) designs in the qualitative part was adopted.While MATMAP was used in the learning process in the experimental group, the lessons in the control group were conducted in a traditional learning-teaching environment.Following the completion of the lessons within the scope of the research, geometrical reasoning processes of the experimental group students with different achievement levels were examined.The data of the study were obtained with `achievement test`, `attitude scale for geometry` and `semi-structured interviews`. The quantitative data were analyzed by t-test and ANCOVA test. The qualitative data obtained from the interview form were analyzed descriptively.According to the findings of the study, it was determined that the students in the experimental group were more successful and developed more positive attitudes towards geometry statisticallythan the students in the control group. According to the qualitative findings, it was observed that the prototype shape effect was predominant in the geometrical reasoning of the students with lower level success.It is determined that students who have medium and high level success can perform their geometrical reasoning under concept control, while they sometimes make reasoning with the prototype shape effect.At the end of the study, some suggestions were made based on the results.
Collections