Bilgi yönetimi süreçlerinin gerçekleştirilmesinde dönüştürücü liderlik davranışlarının etkisi: Zincir otel işletmelerinde bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sunulan hizmetlerin çeşitliliğine bağlı olarak ortaya çıkan karmaşık örgüt yapısı, hizmet üretimi ile tüketiminin eş zamanlı gerçekleşmesi, işletmenin başarısında müşteri memnuniyetinin temel belirleyici olması ve sektörde yaşanan yoğun rekabet ortamı otel işletmelerinin başarısında bilgiyi kritik öneme sahip bir yönetim aracı haline getirmektedir. Otel işletmeleri tarafından müşteriler, iş süreçleri, faaliyet çevresi ve işgörenlerden elde edilen bu bilgilerden maksimum faydanın sağlanması bilginin etkin bir şekilde yönetimiyle mümkündür. Dönüştürücü liderler oluşturdukları paylaşılan vizyon, yüksek performanslı takımlar, işgören güçlendirme uygulamaları ve örgütü değişime açık hale getirme rolleri ile literatürde bilgi yönetimi için gerekli olan sistem, yapı ve kültürü en iyi şekilde oluşturan liderler olarak kabul edilmektedir.Bu doğrultuda araştırmanın amacı bilgi yönetimi süreçlerinin gerçekleştirilmesinde dönüştürücü liderlik davranışlarının etkisini ortaya koymaktır. Belirtilen amaç doğrultusunda, Ocak-Nisan 2013 döneminde, Türkiye'de faaliyet gösteren 29 yabancı ve 36 ulusal sermayeli zincir otel işletmesinde görevli 423 katılımcı üzerinde anket gerçekleştirilerek veriler analiz edilmiştir. Araştırmada tanımlayıcı verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri, ilişki ölçüm testlerinde Korelasyon ve Regresyon analizleri, değişkenler arası farklılıkların belirlenmesinde ise parametrik olmayan testler (Mann Whitney U, Kruskal Wallis H) kullanılmıştır. Analizler sonucunda temel olarak dönüştürücü liderlik davranışlarının bilgi yönetimi süreçlerini pozitif yönde etkilediği saptanmıştır. Analizlerde ayrıca, yabancı ve ulusal sermayeli zincir otel işletmelerinde hem bilgi yönetimi süreçlerinin hem de dönüştürücü liderlik davranışlarının bazı kontrol değişkenlerine göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Bilgi Yönetimi, Dönüştürücü Lider, Zincir Otel İşletmesi. There are some certain facts that make knowledge an important management tool for the success of hotel business such as the complex organization structure depending on the service diversity, simultaneous service production and consumption, importance of customer satisfaction and intensive competition. On the other hand, the ultimate benefit could only be ensured by the effective management of the knowledge taken from the customers, business processes, operating environment and employees. Within this context, transformational leaders are regarded as the best leaders who are able to build systems, structures and culture that is necessary for knowledge management with their unique roles such as creating a shared vision and high-performance teams, empowerment, and transforming organizations to be open to changes.The aim of this study is to present the effects of transformational leadership behaviours on knowledge management practices. In line with this aim, firstly survey was conducted on 423 participants who work at 29 international and 36 national hotel chain between January and April 2013, then gathered data were analysed. Frequency, percentage, mean and standard deviation techniques were used in descriptive analyses, whereas Correlation and Regression analyses were performed in correlation tests, and non-parametric tests (Mann Whitney U, Kruskal Wallis H) were used in discriminant analyses. As a result of data analyses, this study concludes that transformational leadership behaviours effect knowledge management practices positively. It also supports that knowledge management practices as well as transformational leadership behaviours vary across some control variables.Keywords: Knowledge Management, Transformational Leader, Hotel Chain.
Collections