The effect of project-based learning on 7th grade students` knowledge acquisition in, attitude towards and active learning strategies in and learning value of geometry with differing cognitive style
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, proje tabanlı öğrenme ortamının farklı bilişsel stillere sahip 7. sınıf öğrencilerinin geometride koşullu bilgi, işlemsel bilgi, tutum, aktif öğrenme stratejileri ve öğrenmenin değerine etkisini ve o etkinin nasıl oluştuğunu araştırmaktır.Bu çalışmaya Ankara'da bir özel okuldan 97 yedinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Öğrenciler Grup Saklı Figürler Testi sonuçlarına göre üç gruba ayrılmıştır: Alandan bağımlı (N = 31), alandan tarafsız (N = 35) ve alandan bağımsız (N=31). Bu çalışmada 30 ders saati süren sadece bir öğretim metodu (proje tabanlı öğrenme) uygulanmıştır. Üç farklı bilişsel stiline sahip öğrenci gruplu öntest-sontest tasarımı uygulanmıştır.Bu çalışmada nicel ve nitel verileri birleştiren karma araştırma yöntemi uygulanmıştur. Veri toplamak amacıyla koşullu ve işlemsel bilgi sınavları, geometri tutum ölçeği, geometride aktif öğrenme stratejileri ve öğrenmenin değeri anketi, görüşmeler ve gözlemler kullanılmıştır.Elde edilen nicel veriler karışık desen çoklu varyans analizi ile incelenmiştir. Analiz sonuçlarına göre, üç bilişsel grubunun da ön test ve son test sonuçları eşit miktarda değişim göstermiştir. Tüm bağımlı değişkenler ile ilgili zamana bağlı anlamlı bir fark bulunmuştur. Ayrıca, üç grup arasında anlamlı fark bulunmamıştır.Bu nicel bulgular üç faklı bilişsel stilden öğrencilerle ilgili sınıf gözlemleri ve öğrenci cevaplarına göre aşağıdaki özelliklerle ilişkilendirilmiştir: Konu anlatımları ve projelerini üretme ve sunma sırasında günlük hayatla ilişkilendirmek, gözünde canlandırmak, akranlarıyla ve öğretmenleriyle işbirliği yapmak.Anahtar Kelimeler: Geometri eğitimi, proje tabanlı öğrenme, bilişsel stil, koşullu bilgi, işlemsel bilgi, tutum, aktif öğrenme stratejileri ve öğrenmenin değeri. The aim of this study was twofold: (a) to investigate whether seventh grade students? conditional and procedural knowledge acquisition in, attitude towards, active learning strategies in, and learning value of geometry improve differentially for students having different cognitive styles in project-based learning and (b) to examine how project-based learning affects them.Participants were 97 seventh-grade students in a private school in Ankara. The students were classified into three groups: Field dependent (N=31), field middle (N=35), and field independent (N=31), based on the raw scores of the participants from the Group Embedded Figures Test. Only one treatment (i.e., project-based learning) was conducted for the study, lasting 30 lesson hours. Pre-test and post-test design for the students having three different cognitive styles was utilized.A mixed methods design integrating both quantitative and qualitative data was used for this study. The data were collected through Conditional and Procedural Knowledge Tests, Active Learning Strategies in and Learning Value of Geometry Questionnaire, Geometry Attitude Scale, interview responses, and classroom observation field notes.The quantitative analyses were carried out by using Mixed Design (one between factor and one within factor) Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). The results revealed that there is no significant interaction between time and group. There was a substantial main effect for time and follow up analyses for this effect showed that the students achieved large learning gains for all dependent variables. In addition, the main effect of group was not significant.According to interview responses and classroom observation field notes, those quantitative results were attributable to the influence of contextualizing, visualizing, and collaborating geometry concepts with their peers and teacher during benchmark lessons and developing and sharing artifacts for each of the cognitive style group.Keywords: Geometry education, project-based learning, cognitive style, conditional knowledge, procedural knowledge, attitude, active learning strategies, and learning value.
Collections