Döküm presi ile elde edilen magnezyum alaşımlarının mekanik özelliklerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, AZ91 Magnezyum alaşımı soğuk kamaralı basınçlı döküm makinesi ile üretilmiştir. ASTM çekme standartlarına uygun kalıplara döküm işlemi farklı parametreler (döküm sıcaklığı, kalıp içi basınç ve yolluk giriş hızı) kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Ayrıca geleneksek döküm yöntemi ile de test numuneleri üretilmiştir. Elde edilen numunelerin çekme testi, sertlik testi, aşınma testi ve mikro yapı analizleri yapılmıştır. Ayrıca basınçlı döküm yönteminde döküm işlem parametrelerin mekanik özelliklere etkisi belirlenmiştir Basınçlı döküm ve geleneksel döküm yöntemi ile üretilmiş numunelerin mekanik özellikleri kıyaslanmıştır. İlk ve ikinci numune için 1000 bar ve üçüncü numune için 1200 bar kalıp içi basınç değeri seçilmiştir. Yolluk giriş hızı 30 m/s, 45 m/s ve 45 m/s olarak belirlenmiştir. Sırasıyla 680°C, 680°C ve 640 °C döküm sıcaklığı uygulanarak çekme test numuneleri üretilmiştir. Döküm sıcaklığı ve kalıp içi basıncın sabit kalması ve yolluk giriş hızının 30 m/s den 45 m/s yükseltilmesi tane boyutunda irileşmeye ve mekanik özelliklerde (çekme dayanımı, sertlik değerleri ve aşınma direncinde) azalmaya sebep olmuştur. Döküm sıcaklığının 640 °C düşürülmesi ve kalıp içi basıncın 1200 Bar'a yükseltilmesi geleneksel döküm yöntemine yakın mukavemet değerleri elde edilmiştir. Aşınma testlerinde, basınçlı döküm yöntemi ile üretilmiş numunenin sertlik değerlerindeki artışla beraber sürtünme katsayısında azalmanın olduğu ve malzeme kaybının olmadığı gözlemlenmiştir. Geleneksel döküm yönteminde soğuma hızı, basınçlı döküm yöntemine göre yavaş olduğundan, basınçlı döküm yönteminde ince taneli yapı oluşması ile yüksek mekanik özellikler elde edilmiştir. Deneysel sonuçlar, çizelgeler halinde deneysel bulgular bölümünde verilmiştir. In this study, AZ91 Magnesium alloy is produced by cold chamber die casting machine. The casting process was carried out using different parameters (casting temperature, in-mold pressure and gating input speed). In addition, test samples were produced by conventional casting method. Tensile test, hardness test, abrasion test and microstructure analysis of samples were performed. In addition, the effect of casting process parameters on the mechanical properties was determined in the pressure casting method. The mechanical properties of the samples produced by pressure casting and traditional casting method were compared.In-mold pressure values of 1000 bar for the first and second samples and 1200 bar for the third sample were selected. Runway entry speed is determined as 30 m / s, 45 m / s and 45 m / s. Tensile test specimens were produced by applying casting temperatures of 680 ° C, 680 ° C and 640 ° C respectively. The casting temperature and in-mold pressure remained constant and the runner entry speed increased from 30 m / s to 45 m / s, resulting in coarse grain size and reduced mechanical properties (tensile strength, hardness values and wear resistance). Decreasing the casting temperature by 640 ° C and increasing the in-mold pressure to 1200 Bar strength values were obtained close to the traditional casting method. In abrasion tests, it was observed that there was a decrease in friction coefficient and no loss of material with the increase of hardness values of the sample produced by pressure casting method. Since the cooling rate in the traditional casting method is slower than that of the pressure casting method, high mechanical properties are obtained by the formation of fine-grained structure in the pressure casting method. Experimental results are given in the experimental findings section.
Collections