Show simple item record

dc.contributor.advisorZeyrek Bozşahin, Deniz
dc.contributor.authorBilgiç, Dilek Deniz
dc.date.accessioned2020-12-10T09:11:38Z
dc.date.available2020-12-10T09:11:38Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-02-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/224892
dc.description.abstractDeiktik Değişim teorisi, bir ifadeyi yorumlamak için deiktik terimlerin kullanılmasının ve konuşmacıya göre deiktik merkezin değişmesinin gerektiğini öne sürer. Bu çalışmada Türkçe konuşan okul öncesi çocuklarının kurgusal anlatıları ile Deiktik Merkez ve Deiktik Değişim teorisi içerisinde hikâye dünyası bağlamını oluşturmak için kullandıkları deiktik terimler araştırılmıştır. Bu amaç için, 3;6 ve 6 yaşları arasındaki 47 okul öncesi çocuğun resimli bir kitabı hikâyeleştirdikleri anlatıları incelenmiş ve 23 yetişkinin hikayesiyle karşılaştırılmıştır. Daha küçük çocuklar daha gösterici bir ifadeyle, hikâye bağlamına kıyasla resimli kitaba odaklanıp buna uygun deiktik gösterici terimler kullanmışlardır. Ayrıca zaman belirten deiktik terimleri yetişkinlerden daha az sıklıkla kullanmışlardır ve bu da zamansal terimlerin hikâye kurgulama yeteneğinin yanında geliştiğini göstermektedir. Genel olarak sonuçlar; anlatı gelişiminin, gerçek dünya bağlamında kullanılan dilin hikâye dünyası bağlamındaki değişimi ile deiktik ifadelerin psikolojik yakınlığı belirtmedeki gelişimi ile paralel gittiğini göstermektedir.
dc.description.abstractThe Deictic Shift theory suggests that for interpreting an utterance, deictic terms must be used and one's Deictic Center needs to be shifted with respect to the speaker's. In the present study, Turkish preschool children's fictional narratives are studied by examining the deictic terms they use to construct the story-world context within the theory of Deictic Shift and Deictic Center. For this goal, narratives elicited by a picture-based book by 47 preschool children between ages 3;6 and 6 are explored and compared to 23 adults' narratives. Younger children used more demonstrative deictic terms, suggesting that they are tuned to the picture-book rather than the story context. They also used temporal deictics less frequently than adults, indicating that temporal deictics develop alongside the ability of plot organization. Overall, the results show that narrative development goes hand in hand with the development of how the expressions of the real-world context are shifted to the story-world context and the development of deictic markers to convey psychological proximity.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDilbilimtr_TR
dc.subjectLinguisticsen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titlePreschool children`s story construction and use of deixis in fictional narratives
dc.title.alternativeOkul öncesi çocukların hikaye kurgulamaları ve kurgusal hikayelerde gösterimsel terim kullanımları
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-02-28
dc.contributor.departmentBilişsel Bilim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10224159
dc.publisher.instituteEnformatik Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid534131
dc.description.pages85
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess