Show simple item record

dc.contributor.advisorGökçay, Didem
dc.contributor.authorKadirdağ, Borabay
dc.date.accessioned2020-12-10T09:11:30Z
dc.date.available2020-12-10T09:11:30Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-06-20
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/224771
dc.description.abstractBu tezin amacı, bilişsel yeniden değerlendirme ve dışavurumcu bastırmanın Türk üniversite öğrencilerinin sınav performansları üzerine etkisini incelemektir. Bu çalışma; bilişsel yeniden değerlendirmeyi duygulara yol açan bilişsel anlamlandırma olarak tanımlayan (Lerner, Li, Valdesolo, and Kassam, 2015) ve Lerner ve Keltnere (2000) ait olan değerlendirme eğilimi taslağı temel alınarak yapılmıştır. Öte yandan dışavurumcu bastırma, bireylerin yüzle ilgili açığa vurumları maskeleyerek duygu durumlarını saklamak için kullandıkları bir duygu kontrol metodu (Niedenthal, P. M., Ric, F., and Krauth-Gruber, S. 2006) olarak tanımlanmıştır. Öğrencilerin bu iki duygu kontrol kabiliyeti temel alınarak, stresli bir sahneye sahip bir videoyu izlemeden önce ve izledikten sonra endişeye gösterdikleri duygusal tepkileri, duygu kontrol kabiliyetleri ile sınav performansı arasında bir ilişki olup olmadığını bulmak için ölçülmüştür. Sınav Stresi Anketi (Nist and Diehl, 1990) temel alınarak, 63 tane orta seviye sınav stresine sahip öğrenci katılım göstermiştir. Duygu kontrol kabiliyetlerinin sonuçları, sınav performansında dışavurumcu bastırmanın önemli bir etkisi olduğu gözlemlenmiştir. Duygularını daha az bastıran öğrenciler, dönem başı ve sonundaki sınavları doğrultusunda puanlarını yükseltebilmektedir. PANAS skorları doğrultusunda ölçülen tepkiler ise, duygu kontrol kabiliyetleri arasında, sınav performansı üzerinden, kayda değer bir fark göstermemiştir.
dc.description.abstractThe main objective of this thesis is to examine the effect of cognitive reappraisal and expressive suppression and on exam performance in Turkish university students. The study is based on the `appraisal-tendency framework` of Lerner and Keltner (2000) which defines `cognitive appraisal` as `cognitive meaning making that leads to emotions`, (Lerner, Li, Valdesolo, and Kassam, 2015). Expressive suppression, on the other hand, is defined as an aspect of emotional regulation where individuals mask their facial giveaways to hide their emotional states (Niedenthal, Ric, and Krauth-Gruber, 2006). Based on the cognitive reappraisal and expressive suppression abilities of the students, their affective responses (PANAS) to anxiety before and after watching a stress-inducing video were measured to find out if emotional regulation abilities influence exam performances of the students. 63 students with medium-level of exam anxiety based on the Test Anxiety Questionnaire (Nist and Diehl, 1990) participated. Responses based on PANAS scores indicate neither there was any significant difference of emotional regulation abilities on exam performance nor were they affected significantly by participants' perception of the stressful video. Results of the emotional regulation abilities suggest that expressive suppression has a significant effect on exam performances. The students who suppressed the expression of their emotions less could increase their exam scores as measured in two exams at the beginning and end of the term.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleThe relationship between exam performance and emotion regulation capacity of university students
dc.title.alternativeÜniversite öğrencilerinin duygu kontrol kapasiteleri ile sınav performansı arasındaki ilişki
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-06-20
dc.contributor.departmentBilişsel Bilim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10239032
dc.publisher.instituteEnformatik Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid545125
dc.description.pages71
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess