Beliren yetişkinlik dönemindeki bireylerin ahlaki gelişim düzeylerinin eleştirel düşünme becerisi, empatik eğilim ve demografik değişkenlere göre incelenmesi
dc.contributor.advisor | Ercan, Hülya | |
dc.contributor.author | Arslan, Ali | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T09:03:53Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T09:03:53Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-11-18 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/223179 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, beliren yetişkinlik dönemindeki bireylerin ahlaki gelişimdüzeylerinin eleştirel düşünme becerisi, empatik eğilim ve demografik değişkenlere göreincelenmesidir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden karşılaştırma yoluyla bilgielde edilen ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir.Araştırma grubu, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Sivas CumhuriyetÜniversitesinde öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinden oluşmaktadır. Amacauygun örnekleme tekniği kullanılarak oluşturulan araştırma grubu, çeşitli fakülte vemeslek yüksek okullarında öğrenim görmekte olan 538 öğrenciden oluşmaktadır.Araştırma verileri Demografik Bilgi Formu, Ahlaki Yargı Testi, UF/EMI EleştirelDüşünme Eğilim Ölçeği ve Empatik Eğilim Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerinanalizinde SPSS 19.00 programı kullanılmıştır.Ahlaki Yargı Testi, UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği ve Empatik EğilimÖlçeği normal dağılım sergilediği için, verilerin analizinde parametrik istatistikselteknikler kullanılmıştır. Ahlaki Yargı Testi puanlarının cinsiyet ve ahlaki gelişimde enönemli katkının kime ait olduğu değişkenlerine göre analizi için `Bağımsız Örneklemlerİçin t Testi`; yaş ve anne-baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre analizi için ise `TekYönlü Varyans Analizi (ANOVA)` kullanılmıştır. Ahlaki Yargı Testi ile UF/EMIEleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği ve Empatik Eğilim Ölçeği puanları arasındaki ilişkininanalizi için `Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon` tekniği kullanılmıştır.Verilerin analizi sonucunda elde edilen bulgulara göre; Ahlaki Yargı Testipuanlarının cinsiyet, ahlaki gelişimde en önemli katkının kime ait olduğu, yaş ve annebaba eğitim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermediği bulgusunaulaşılmıştır. Ahlaki Yargı Testi ile UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği puanlarıarasında pozitif yönlü zayıf bir ilişki bulunmuştur. Ahlaki Yargı Testi ve Empatik EğilimÖlçeği puanları arasında ise anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. Elde edilen bulgularagöre, beliren yetişkinlik dönemindeki bireylerin ahlaki gelişim düzeyleri arttıkça, eleştireldüşünme becerileri de artmaktadır.viAnahtar Kelimeler: Beliren Yetişkinlik, Ahlaki Gelişim, Eleştirel DüşünmeBecerisi, Empatik Eğilim. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate the moral development levels of individualsin emerging adulthood according to their critical thinking skills, empathic tendency anddemographic variables. The research was carried out using the relational survey model,which obtained information from the quantitative research methods by comparison.The research group consists of university students studying at Sivas CumhuriyetUniversity in 2019-2020 academic year. The research group created using purposefulsampling technique were consisted of 538 students from various faculties and vocationalhigh schools. The data were collected using Demographic Information Form, MoralJudgment Test, UF/EMI Critical Thinking Disposition Questionnaire and EmpathicTendency Scale. SPSS 19.00 program was used for data analysis.Parametric statistical techniques were used in the analysis of the data, becauseMoral Judgment Test, UF/EMI Critical Thinking Disposition Questionnaire andEmpathic Tendency Scale have a normal distribution. `Independent-Samples t Test` wereused to analyze the Moral Judgment Test scores according to the variables of `gender`and `who has the most important contribution to moral development`. `One-WayANOVA` were used to analyze the Moral Judgment Test scores according to the variablesof `age` and `parents' education level`. Moral Judgment Test's relationship betweenUF/EMI Critical Thinking Disposition Questionnaire and Empathic Tendency Scale wereanalyzed using the `Pearson's Product-Moment Correlation`.According to the findings of the analyzes considering the demographic variables,while the difference according to Moral Judgment Test was insignificant. A weak positivemeaningful relationship is seen between Moral Judgment Test and UF/EMI CriticalThinking Disposition Questionnaire. There was no significant relationship betweenMoral Judgment Test and Empathic Tendency Scale. According to the findings, as thelevel of moral development of individuals in emerging adulthood increases, their criticalthinking skills increase.viiiKeywords: Emerging Adulthood, Moral Development, Critical Thinking Skill,Empathic Tendency. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Beliren yetişkinlik dönemindeki bireylerin ahlaki gelişim düzeylerinin eleştirel düşünme becerisi, empatik eğilim ve demografik değişkenlere göre incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examining the moral development levels of individuals in emerging adulthood according to their critical thinking skills, empathic tendency and demographic variables | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-11-18 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Critical thinking | |
dc.subject.ytm | Moral development | |
dc.subject.ytm | Empathic inclination | |
dc.subject.ytm | Demographic variables | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.identifier.yokid | 10304792 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 606924 | |
dc.description.pages | 131 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |