Çocukluk ve ergenlik dönemindeki fiziksel aktivite deneyimleri ile yetişkinlikteki fiziksel aktivite düzeyleri ve beden kompozisyonlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi'nde görev yapan öğretim elemanlarının çocukluk ve ergenlik dönemindeki fiziksel aktivite deneyimleri ile yetişkinlikteki fiziksel aktivite düzeyleri ve beden kompozisyonlarını incelemek amacıyla yapılmıştır.Araştırmaya, 2013-2014 eğitim ve öğretim döneminde Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesinde görev yapan 158'si erkek, 94'ü kadın olmak üzere toplam 252 öğretim elemanı gönüllü olarak katılmıştır. Anketlerin uygulanabilmesi için Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Rektörlüğü'nden gerekli izinler alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, son üç aydır yapılmakta olan fiziksel aktivite düzeylerini ölçmek için `Cooper Anketi`, çocukluk ve ergenlikteki fiziksel aktivite deneyimlerini belirlemek için ise `Çocukluk ve Ergenlik Fiziksel Aktivite Düzeyleri Anketi` kullanılmıştır. Beden kompozisyonlarını belirlemek için ise beden kitle indeksi (BKİ) beden ağırlığı (kg) ve boy (m2) kullanılmıştır.İstatistiksel hesaplamalarda SPSS-18 kullanılmıştır. Değişkenler arası farklılığı bulmak için İndependent t – testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi(ANOVA) testi kullanılmıştır. Farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını bulmak için Tukey HSD Analizi uygulanmıştır. Değişkenler arası ilişkiyi bulmak için ise Pearson Correlation Testi yapılmıştır. Değişkenler arası fark ve ilişki p<0,05 olması durumunda anlamlı kabul edilmiştir.İstatistiksel analizler sonucunda, çocukluk ve ergenlikte beden eğitimi derslerine katılımları ile organize edilmiş spor faaliyetlerine katılımları genel olarak lise döneminde anlamlı bulunmuştur. İlkokul, ortaokul, lise ve üniversitede bir spor branşına katılımları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Çocukluk ve ergenlikte dışarıda yapılan fiziksel aktivitelere katılımları tüm eğitim dönemlerinde anlamlı bulunmuştur. Katılımdan hoşlanma puanları ise ilkokul dönemleri hariç, ortaokul, lise ve üniversitede anlamlı farklılık bulunmuştur. İlkokul, lise ve üniversitede bir spor branşında kursa katılmaktan hoşlanmaları ve beden eğitimine katılmaktan hoşlanmaları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. İlkokul, ortaokul, lise ve üniversitede beden eğitimine katılmaktan hoşlanma puanları ve üniversitede organize edilmiş spor faaliyetlerine katılmaktan hoşlanma puanları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Kadın öğretim elemanlarının %47,3'ü sedanter, %43,0'ı düşük seviyede aktif, % 9,7'si orta seviyede aktifken, erkek öğretim elemanlarının %36,3'ü sedanter , %42,7'si düşük seviyede aktif, %19,1'i orta seviyede aktif ve %1,9'u ise yüksek seviyede aktif bulunmuştur.Öğretim elemanlarının çocukluk ve ergenlik döneminde fiziksel aktivitelere katılımları ile fiziksel aktivitelere katılımdan hoşlanma değerleri yüksek seviyede olan öğretim elemanlarının yetişkinlik döneminde de aynı şekilde aktif olduğu, fiziksel aktivite düzeyleri düşük olan öğretim elemanlarının ise yetişkinlikte de aynı şekilde devam ettiği görülmektedir. Genel olarak bireylerdeki fiziksel aktivite düzeylerinin ilerleyen yaşla beraber alışkanlıkların devam ettirildiğini göstermektedir. Bu anlamda fiziksel aktivitelere katılımları ile fiziksel aktivitelere katılımdan hoşlanma değerlerinin yüksek seviyede olmasının fiziksel aktivite düzeylerinin devamlılığını etkilediği görülmektedir. This research was conducted in order to examine the physical activity practices of the academics of Muğla Sıtkı Koçman University during childhood and adolescence along with their physical activity level and body composition during adulthood.158 men and 94 women, in total 252 academics who worked at Muğla Sıtkı Kocman University during the Academic Year 2013-2014 took part in the research voluntarily. In order to apply the questionnaires, the necessary permissions were obtained from the Rectorate of Muğla Sıtkı Koçman University. As data collection tools, `Cooper Questionnaire` was used to measure physical activity levels of the academics for the last three months and `Childhood and Adolescence Physical Activity Levels Questionnaire` was used to determine the physical activity practices in the research. As for determining the body compositions, body mass index (BMI) body mass (kg) and height (m2) were used.For the statistical calculations SPSS-18 was used. One Way Variance Analysis (ANOVA) test was used to determine the differences between the variables. Tukey HSD Analysis was applied to determine which group causes the difference. As to find out the relevance between the variables, Pearson Correlation Test was applied. The difference and the relevance were considered significant in the case of p value being under 0,05.Following the statistical analysis, their participation in physical education lessons during childhood and adolescence and participation in organized sport activities were found significant generally for the high school period. There was not found a significant difference between their participation in a sport branch at primary, secondary, high school and university. Participation in the outdoor physical activities during childhood and adolescence were found significant for the whole education periods. Enjoyment scores of participation were found significant for all secondary, high school and university outside of primary school period. There was found a significant difference between their enjoyment of participation in a sport branch at primary, secondary, high school, university and enjoyment of participation in physical activity. There was found a significant difference between the scores of enjoyment of participation in physical activity at primary, secondary, high school, university and the scores of enjoyment of participation in organized sport activities. 47,3% of female academics were found sedentary, 43,0% low level active and 9,7% middle level active whereas 36,3% of male academics were found sedentary, %42,7 low level active, and 19,1% middle level and 1,9% high level active.It is observed that the academics whose participation in physical activities and enjoyment rate of participation in physical activities is high during the childhood and adolescence, are also active in the same way during their adulthood whereas those whose physical activity level is low during childhood and adolescence keeps the same attitude in adolescence. It seems that individuals tend to keep their physical activity levels as they age. In this sense it is observed that participation in physical activities and the high level enjoyment of participation in physical activities affects the continuity of the physical activity levels.
Collections