Situasyonist haraketin modern toplumlara olan etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmanın amacı Paris'te 1957'de kurulan ve 16 ülkeden sanatçı ve devrimcilerin katıldığı Situasyonist Enternasyonel'in tarihini, hareketin kurulmasında etkili olan Ü.Dünya Savaşı sonrası avant-garde grupları, o dönemdeki Avrupa sanat iklimindeki toplumsal durumunu incelemektir. 1972 'de dağılan Situaşyonisi Enternasyonel, Dada ve Gerçeküstücü gibi paradigmatik avant-garde grupların teori ve pratiklerini daha kullanılır ve kültürel eylem anlamında daha güncelleştirebilen bir dünya görüşü etrafında canlandırmak istemiştir. Çalışmada S.E.'nin sanatsal sayılan ilk dönemi ve politik sayılan ikinci dönemi incelenerek, grubun asıl önemi bu dikotomilerin dışında yer alan ve Durum Kurmak olarak adlandırılan teorik - pratik alternatifleridir. Siruasyonistler, Durum Kurmak ile sanat ve gündelik hayat, estetik ve politika, anarşiszm ve markizm gibi ayrımların ve çelişkilerin üstesinden gelip, XX.yy.'daki örnek ayant^garde____>bir strateji oluşturmuşlardır. Burda göstermeye çalıştığım şey, Situasyonist Enternasyonel'in karşıt-kamusal alan oluşturup, kendine has bir dil ile eleştirel pratiklerini nasıl oluşturduklarıdır. Bu karşıt-kamusallığı situagyonistier.^ avantjgaMe hareketlerindeki tüm yıkıcılığı ele geçiren baskıcı Gösteri Toplumuna karşı kapalı ve argo gibi çalışan bir dil kurarak oluştururlar. Avant-garde'in eleştirelliğini argo olarak kullanan örnek modern hareket olarak siruasyonistler, sanat ve politikada underground bir alternatifin simgesi olmuşlardır. Bu yüzden punk müzikten, üto^ik_şjhhxilik^yeni muhalefet biçimlerine kadar birçok yıkıcı yönelim Situasyonist Enternasyonel' den etkilenir. VI SUMMARY The purpose of this study is to observe the history of Situationist International which is a movement constructed in 1957 and included artist and revolutionist from 16 different countries and the avant-garde groups of after WW II period which have influences on the establishment of the movement and finally to observe the politic situation of the art climate in Europe in that period. The Situationist International (SE) which has split in 1972 have tried to animate the theories and practices of the paradigmatic avant-garde groups like Dada and Surrealism around a different point of view is more useful and more relevant to cultural actions. In the study, the `artist` first period and the `politic` second-period of SE will be observed. Apart from these dichotomies the importance of this group is the theoric and pratic alternatives that they brought that is called constructing situations. Situationist have created a new avant-garde strategy that is also important for 20.century by overcoming the differences and paradoxes of art and everyday life, aesthetics and politics, anarchism and Marxism with their concept of constructing situations. I would try to indicate how did situationist create an counter-public sphere and how did they use a special language to form their critical practices. Situationist have formed this counter-public sphere as a slang and closed language against the society of spectacle which consume all the aggressiveness of avant-garde movements. Situationist as a paradigmatic and modern movement which have used the criticsm of avant-garde as slang is the symbol of an underground alternative in art and politics. That's why, so many different transgressive approaches like punk music, utopic urbanism and new ways of opposition have been influenced by Situationist International.
Collections