Fotoğrafın icadından sonra sanat alanında görüntü ve temsil sorunsalı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
19. yüzyıldaki sanayileşmenin ve endüstrileşmenin hızlı gelişimi ve bu durumun günlük yaşantıya olan etkileri doğayla kurulan ilişkilerin yeniden yorumlanması/ kurulması zorunluluğunu da beraberinde getirmiştir. Bu dönemde teknik bir gelişme olarak fotoğrafın 1839'da icadı ve günümüze kadar olan evrimsel süreci oldukça ilgi çekicidir. İlk olarak kayıt altına alma, tespit etme, hüküm kurma, sınıflama reklamlaştırma alanlarında kullanılan fotoğraf, yaşantının hemen her alanını etkilediği kadar sanat alanını da derinden etkilemiştir.Bu çalışmanın amacı fotoğrafın icadından itibaren 1960'lara kadar olan süreçte güzel sanatlar alanına giren görüntü ve temsil biçimlerinde görülen değişikliklerin araştırılmasıdır. Çalışmanın kapsamı üç ana eksen üzerine kurulmuştur. Bu eksenler; İlk olarak çalışmanın konusu ile ilgili kaynakçanın tasnif edilerek ilgili bölümlerin saptanarak okunması, ikinci olarak çalışmada hedefe uygun olarak metnin strüktürünün oluşturulması ve görsel dokümanların temini, son olarak da oluşturulacak metinlerin bütünlülük halinde öncül, ardıl ilişkisi içinde birleştirilmesidir. Bu çalışmada yöntem olarak tarama modeli temel alınarak, literatür taraması ve görsel veri toplanması yapılmıştır. Bu çalışmaya kaynak oluşturan felsefe, estetik, toplumbilim ve sanat ontolojisi konularında yapılmış çalışmalarla, tezde amaçlanan düşünceyi destekleyecek örnekler saptanarak bir analiz oluşturulmuş ve metodoloji bunun üzerine kurgulanmıştır.Bu çalışmada kronolojik akış esas alınmıştır. Bölümler bu anlayış içinde oluşturulurken, sanat alanındaki görüntü ve temsil biçimlerinin tarihsel dizge içindeki değişimi göz önünde bulundurulmuştur. Çalışma altı ana bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde çalışmanın amacı, kapsamı ve yöntemi üzerinde durulmuş, İkinci bölümde ise fotoğrafın icadı ve işlev alanları ile birlikte fotoğrafın resim sanatı ile olan karşılıklı ilişkileri, öncü fotoğrafçılar, fotoğrafta gerçekçilik ve Empresyonizm sanat akımıyla olan ilişkilerine değinilmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde Baudelaire'in modernizmile ilgili görüşlerine değinilerek fotoğraf üzerine olan düşünceleri incelenmiştir. Çalışmanın dördüncü bölümünde ise Walter Benjamin'in fotoğraf üzerine olan düşüncelerinden hareketle sanat yapıtının çoğaltımı, sanat yapıtı, şeyleşme ve aura sorunsalları tartışılmıştır. Bu tez çalışmasının beşinci bölümünde sanat yapıtında kavramsallaşma ve izleyici merkezli sanata doğru olan süreç araştırılmıştır. Bu bağlamda fotoğraf ve güzel sanatlar alanlarındaki deneysel çalışmalar, fotoğraf alanındaki Düz Fotoğraf hareketi, daha sonraları ortaya çıkacak olan Minimalizm Akımı ve Kavramsal Sanat hareketleriyle olan ilişkileri irdelenmiştir. Sonuç bölümünde ise tüm bölümlerde ele alınan konulardan edinilen veriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Fotoğraf, Temsil, Görüntü, Modernizm, Gerçeklik It has become an obligation that the relationships, established with the nature, begin to be interpreted / be founded again, due to the fact that the rapid development of industrialization in 19th century and the affects of industrialization in daily life. During this period of time, the invention of photography in the year 1839 has been very interesting as a technical development. Photography which had been using for recording, determining, dominating, classifying and advertising in the beginning of its invention, has influenced the field of art as deeply as almost all the spheres of life.The purpose of this study is to investigate the developing of image and representation formats in the field of art from the invention of photography till 1960?s. The scope of the study is based on three main axes. First of all is reading the relevant parts of the bibliography that were classified according to the subject of the study. The second axis is creating the structure of the text in accordance with the target and providing the visual documentation, and finally combinating the text by relating the premise and successor in integrity. In this study, based on a combing model as the method, literature and visual data has been collected. By determining the samples that supports the ideas of the thesis, an analysis has been created with the workings on the subjects of philosophy, aesthetics, sociology, ontology of art as a source for this working and the methodology has been structured then.In that context, there are six main headgears in the thesis, including the introduction and the resolution parts.The study is based on the chronological order. The chapters are combining chronologically, on the other hand the development of visual and presentation formats in the field of art during the history are considered. The thesis has six chapters; the aims, concepts and methods of that study are explained in the introduction. In second part, the invention of photography, the functions of it and also its relations with the painting, avant-gardist photographers, the realism in photography and the relationship with the Impressionism movement in the history of art are mentioned. In the third chapter of the thesis, referring to the opinions of Baudelaire on modernism, his thoughts on photography have been investigated. In the fourth part of the study, mentioning Walter Benjamin?s ideas about photography, the reproduction of art works, the art works themselves, reification and the problematic of aura have been discussed. After that, in the fifth part of it, becoming conceptual of art works and the process that has become to viewer centered art are investigated. In this context the discussions are the experimental workings in photography and the other fields of art, the movement of Straight Photography, and its relation with later movements that is the movement of Minimalism and Conceptual Art. At the final part of the thesis, all data been created from all other chapters has been presented.Key words: Photography, Representation, Image, Modernism, Realism
Collections