Örgütsel sinizm ve örgütsel güven arasındaki ilişki ile ilgili ilköğretim okulu öğretmenlerinin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; kamu ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin örgütsel güven ve örgütsel sinizm düzeylerini ve arasındaki ilişkiyi belirlemektir. İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın evrenini İstanbul ili Ümraniye ilçesinde görev yapan 3276 ilköğretim okulu öğretmeni oluşturmakta olup, araştırmanın örneklemi 653 öğretmenden ibarettir. Çalışmada veri kaynağı olarak kişisel bilgi formu, `Örgütsel Güven Ölçeği` ve `Örgütsel Sinizm Ölçeği` kullanılmıştır. Veriler sosyal bilimler için geliştirilen istatistik paket programı SPSS ile analiz edilmiş olup, tanımlayıcı istatistiklerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma kullanılmıştır. Bağımsız değişkenlere ait ortalamalar arasındaki farkın saptanmasında t testi ve F testi, değişkenler arasındaki korelasyonların saptanmasında ise Pearson Korelasyon Testi kullanılmıştır. Örgütsel güven puanlarının örgütsel sinizm üzerine etkisini belirlemek amacıyla doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada p değerinin 0,05'in altında olması anlamlı kabul edilmiştir. Çalışmada öğretmenlerin örgütsel güven düzeylerinin cinsiyet, yaş, meslekteki hizmet yılı ve okuldaki hizmet yılı değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; medeni durum, eğitim düzeyi ve branş değişkenlerine göre ise istatistiksel açıdan anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur. Öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeylerinin ise cinsiyet, yaş, eğitim durumu, meslekteki hizmet yılı, branş ve okuldaki hizmet yılı değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; medeni durum değişkenine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık göstermediği saptanmıştır. Çalışmada ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerde örgütsel güven ve örgütsel sinizm düzeyleri arasında istatistiksel açıdan negatif yönde orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca yapılan regresyon analizi sonucunda öğretmenlerin örgütsel güven düzeylerinin örgütsel sinizm düzeylerini yordama gücünün % 36 olduğu tespit edilirken örgütsel güven alt boyutlarının ise örgütsel sinizmi yordama gücünün % 43 olduğu bulunmuştur. aim of this study is; to determine the relationship between organizational trust and organizational cynicism levels of teachers working in public primary schools. The research is in the correlational survey model with the universe of 3276 primary school teachers working in the Ümraniye district of İstanbul and the sample of the research consists of 653 teachers. In the study, personal information form, `Organizational Trust Scale` and `Organizational Cynicism Scale` are used as data source. Statistical package program for Social Sciences SPSS was used to analyze frequency, percent, mean, standard deviation for descriptive statistics. The t test and F test are used to determine the differences between the averages of the independent variables, and the Pearson Correlation Test is used to determine the correlations between the variables. Linear regression analysis was used to determine the effect of organizational trust scores on organizational cynicism. P value below 0.05 is considered significant in the study. In the study, it is found that the organizational trust level of the teachers show a significant difference according to the gender, age, year of service in the profession and the year of service in the school; It is also found that there is no statistically significant difference between marital status, education level and branch variables. The level of organizational cynicism of the teachers show a significant difference according to the variables of gender, age, educational status, year of service in the profession, year of service in the branch and school; There is no statistically significant difference between marital status variables. In the research, a statistically significant negative relationship is found between the levels of organizational trust and organizational cynicism in the teachers working in primary schools. In addition, as a result of the regression analysis, it is found that the organizational trust levels of teachers are 36% in terms of predicting the levels of organizational cynicism, while the levels of organizational trust sub-dimensions are 43% in terms of predicting the levels of in organizational cynicism.
Collections