Show simple item record

dc.contributor.advisorKüntay Copty, Ayşe Aylin
dc.contributor.authorBahtiyar, Sevda
dc.date.accessioned2020-12-08T08:10:36Z
dc.date.available2020-12-08T08:10:36Z
dc.date.submitted2005
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/170695
dc.description.abstractÖZET Bu çalışmada, farklı yaş gruplarının, konuşmalarında ve konuşulanı anlamada ortak bilgiyi ne derece kullandıklarını belirlemek için iki deney tasarlanmıştır. İlk deney, Türkçe konuşan ve farklı yaş gruplarından olan katılımcıların, konuşma partnerleriyle paylaştıkları ortak bilginin ve sadece kendilerinin görebildiği saklı bilginin konuşmada ve konuşulanı anlamada etkisini saptamak için yapılmıştır. Katılımcılar iki farklı oyuna katılmışlardır, ilk oyunda, katılımcılardan, elişi kağıtlarıyla değişik şekiller yapma oyununun parçası olarak kendilerine gösterilen nesneleri deney yardımcısına vermeleri istenmiştir. İkinci oyunda, oyuncak mutfak malzemeleri kullanılarak yemek pişirme oyunu oynanmıştır. Bu oyunda ise, katılımcılardan deney yardımcısının istediği objeleri deney yardımcısına iletmeleri istenmiştir. İlk deneyin bulguları, en küçük yaş grubu dahil olmak üzere, tüm katılımcıların konuşma partnerlerinin görsel perspektifini önemsediklerini göstermiştir. Yaşça büyük olan katılımcılar yaşça küçük olanlardan daha iyi bir performans sergilemişlerdir, ikinci deney, belgisiz `bir` sıfatının, ortak ve de saklı bilgilerin algılanmasındaki rolünü bulmak için dizayn edilmiştir. Bulgular, `bir` belgisiz sıfatının kullanımının, katılımcıların ortak ve saklı bilgiyi algılama hızlarım değiştirdiğini göstermiştir. İki çalışmanın bulguları da gelişimsel çerçevede tartışılmıştır. Anahtar Sözcükler: dil, perspektif alma, belgisiz sıfat
dc.description.abstractABSTRACT Two experiments were conducted to investigate the extent to which Turkish speakers of different ages take into account mutual knowledge in language production and comprehension. The first experiment was about how much Turkish speakers of different ages considered pragmatic constraints exhibited by mutually and privately perceivable objects in designing and comprehending referential utterances. The participants were tested across two tasks. In the elicited-production task, the participants were asked to request certain objects from a confederate as part of an art- craft session. In the comprehension task, the participants were asked to follow the confederate's instructions to pick up certain objects in a cooking game. The results of the first experiment indicated that all participants, including the youngest age group, were sensitive to the addressee's knowledge. The results also demonstrated developmental differences between age groups. The older participants outperformed the younger participants in both tasks. The second experiment was conducted to investigate the effect of definite versus indefinite referential expressions on response latencies to select objects from the grounds. The results showed that whether a definite or an indefinite referential term was used in the instructions affect response latency differently in conditions where a competition between referents is mutually or privately accessible. The findings of both of these experiments are discussed in relation to development of conversational perspective taking skills. Keywords: Common Ground, Privileged Ground, Pragmatic Constraints, Perspective Taking, Referential Expressions IVen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleDeveloping perspective taking in conversation: The effect of common ground and privileged ground in referential communication tasks
dc.title.alternativeKonuşmada perspektif almanın gelişimi: Ortak bilgi ve saklı bilginin kullanımı
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid179717
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid161126
dc.description.pages115
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess