Antecedents of graduating engineers` underemployment tendencies: A social - cognitive perspective
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma eksik istihdam yönelimlerinin öncellerini sosyal – bilişsel perspektiftenanlamayı amaçlamaktadır. Eksik istihdam, bireylerin sahip oldukları eğitim düzeyinden dahaaz eğitim gerektiren işlerde ve akademik eğitim alanlarının dışında işlerde çalışmaları olaraktanımlanmıştır. Öz-yeterlik inancının kaynakları, mühendislik öz-yeterlik inancı ve ödülbeklentisi ile eksik istihdam yönelimleri arasındaki ilişkiler Türkiye'de 19 üniversiteden 395üçüncü ve dördüncü sınıf mühendislik öğrencisi tarafından bireysel olarak doldurulan anketlerkullanılarak incelenmiştir. Veri analizinde yapısal denklem modelleme tekniği kullanılmıştır.Analiz sonuçlarına göre: (i) mühendislik öz-yeterlik inancı ve mühendislik mesleğinden ödülbeklentileri ile eksik – istihdam yönelimleri arasında negative ilişkiler bulunmuştur; (ii)mühendislik mesleğinden ödül beklentileri, mühendislik öz-yeterlik inancı ve eksik istihdameğilimleri arasındaki negative ilişkide aracı rol oynamıştır; (iii) mühendislik ustalıkdeneyimleri mühendislik öz-yeterliğini açıklayan tek değişken olmuştur; (iv) çevredekiinsanların etkileri ve hissedilen umutsuzluk, bu öğrencilerin ödül beklentileri arasında ilişkibulunmuştur. Bu çalışma, yeni bir mühendislik öz-yeterlik ölçeği geliştirerek sosyal – bilişselkuram araştırmalarına katkı sağlamakta ve eksik istihdam yönelimlerinin öncellerini çalışmahususunda öncü bir deneme teşkil etmektedir.Anahtar Sözcükler: Üniversite mezunlarının eksik istihdamı, mühendislik öz-yeterlik inancı,mühendislik ödül beklentileri, mühendislik öz-yeterlik inancının kaynakları The present study aims at understanding the antecedents of underemploymenttendencies from a social – cognitive perspective. Underemployment was conceptualized aswhen individuals hold jobs that require less educational credentials than they have and that areoutside of their field of academic education. The relationships between the sources of selfefficacybeliefs, engineering self-efficacy beliefs and outcome expectations andunderemployment tendencies were tested using 395 senior and junior engineering studentsfrom 19 different universities in Turkey via a self-administered survey. Data were analyzedby the structural equation modeling (SEM) technique. The findings indicated that (i)engineering self-efficacy beliefs and engineering outcome expectations correlated negativelywith underemployment tendencies; (ii) engineering outcome expectations mediate thenegative relationship between engineering self-efficacy beliefs and underemploymenttendencies; (iii) mastery experiences are the sole predictor of engineering self-efficacy beliefs;(iv) others' influence and hopelessness predict outcome expectations. The study contributesto the social – cognitive theory research by developing an engineering self-efficacy scale andconstitutes an initial attempt to the study of antecedents of underemployment tendencies.Keywords: Graduate underemployment, engineering self-efficacy beliefs, engineeringoutcome expectations, sources of engineering self-efficacy beliefs
Collections