Show simple item record

dc.contributor.advisorKumkale, Gökçe Tarcan
dc.contributor.authorGökcel, Hatice İrem
dc.date.accessioned2020-12-08T08:06:45Z
dc.date.available2020-12-08T08:06:45Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/170475
dc.description.abstractPerformans değerlendirme hem iş dünyasında hem de eğitim kurumlarında düzenli olarak uygulanan bir süreçtir. Ancak, performans değerlendirme sürecinde yaygın olarak görülen çeşitli değerlendirici hataları performans değerlendirmelerinin sonuçlarının kullanılabilirliğini düşürmektedir. Bu çalışmanın amacı kaynak monitör etme eğitiminin (source monitoring training) hale ve olumsuzluk etkisini düşürmede ne kadar etkili olduğunu incelemektir. Bu çalışma için hazırlanmış deneysel ortamda 126 katılımcı bir öğretim üyesinin yıl boyunca videoya çekilmiş çeşitli davranışlarını izlediler. Videoyu seyrettikten sonra deney grubundaki katılımcılar hafızalarını nasıl kullanacakları konusunda bilgi veren kaynak monitör etme eğitimi yönergelerini aldılar. Böylece aşinalık duygularıyla hafızalarındaki detaylı bilgileri ayırt etmeyi, ve yargılarını sadece hafızalarındaki spesifik olaylara dayandırmayı öğrendiler. Böylece aşinalık duyguları yerine hatırlayabildikleri spesifik davranış göstergelerine odaklandılar. Sonuçlar kaynak monitör etme eğitiminin hale ve negatiflik etkisini başarılı bir şekilde düşürdüğünü ve performans değerlendirmelerinin doğruluğunu arttırdığını gösterdi. Katılımcılara videoda gerçekleşen ve gerçekleşmeyen olaylar soruldu ve bu olayları videoda gözlemleyip gözlemlemedikleri tanıma ölçeği aracılığıyla soruldu. Tanıma ölçeğinin gösterdiğine göre eğitimi almış olan katılımcılar olayların olup olmadığını kontrol grubu katılımcılarına göre daha iyi ayırt ettiler. Performans değerlendirmelerindeki bu gelişim spesifik hafızalara dayandırılan yargılardan dolayı ortaya çıktı. Sonuçların gösterdiğine göre kaynak monitör etme eğitimi performans değerlendirme süreçleri için uygulamaya değer ve doğruluğu arttırıcı etkili bir yöntemdir.
dc.description.abstractPerformance appraisals are regularly conducted in both work organizations and educational settings. However, rater biases in performance appraisal are quite common, and decrease the usefulness of these appraisals. The goal of the present study was to examine the effectiveness of source monitoring training in reducing some of these biases, namely the halo effect and the negativity bias. One hundred twenty six participants watched the videotaped performance segments of an instructor that presumably took place over the course of a year. After watching the video, participants in the experimental group received source monitoring instructions teaching them how to use their memories. In particular, they were trained to differentiate specific memory traces from feelings of familiarity and base their judgments solely on these specific memory traces. Results showed that source monitoring training successfully reduced halo effect and negativity bias and increased the accuracy of ratings. These improvements were due to greater reliance on specific memory traces, as revealed by measures of recognition memory which indicates the accuracy of the participants in discriminating between the behaviors that occurred and did not occur. In conclusion, source monitoring training appears to be a promising method for increasing the accuracy of ratings in performance appraisal settings.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleThe effectiveness of source monitoring training in reducing halo effect and negativity bias in a performance appraisal setting
dc.title.alternativeBir performans değerlendirme ortaminda kaynak monitör etme eğitiminin hale ve negatiflik etkisini azaltmadaki etkinliği
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPsychology
dc.subject.ytmPsychological perception
dc.subject.ytmPerformance evaluation
dc.subject.ytmHuman resources management
dc.subject.ytmPerformance measurements
dc.identifier.yokid301977
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid387679
dc.description.pages86
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess