Show simple item record

dc.contributor.advisorBaydar, Nazlı
dc.contributor.authorAkçinar, Berna
dc.date.accessioned2020-12-08T08:03:00Z
dc.date.available2020-12-08T08:03:00Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/170133
dc.description.abstractBu çalışma, ebeveynlerin kontrolcü davranışlarının (davranışsal, psikolojik ve fiziksel) ve ilişkili olduğu değişkenlerin (sıcaklık/yakınlık, açıklayıcı akıl yürütme ve SED) çocuğun dışsallaştırma davranış problemlerine etkisini, Türk kültüründeki 3 yaş çocukları üzerinde araştırmayı amaçlamıştır. Bu araştırmada, ebeveynlerin kontrolcü davranışlarını tanımlamak için kavramsal ve deneysel çalışmalar yapılmıştır. Sıcaklık/yakınlık davranışları, ebeveynlerin kontrol davranışlarıyla aynı anda görülebilmekte ve bu durum ebeveyn davranışlarında kültürler arası farklar yaratabilmektedir. Çalışmanın verileri hem anne-çocuk ilişkisini gözlem yoluyla değerlendiren niteliksel yöntemle hem de annelere sorulan anketler yoluyla ölçülen niceliksel yöntemlerle elde edilmiştir. Çalışmanın örneklemini, Türkiye'de Erken Çocukluk Gelişim Ekolojileri (TEÇGE) araştırmasının katılımcılarından rastlantısal yolla seçilmiş, 123 anne-çocuk ikilisi oluşturmaktadır. Çalışma bulgularına göre (i) Türk toplumunda ebeveynlerin, kontrol davranışlarını tek boyutlu bir kavram olarak algıladıkları ve üç kontrol türünü de aynı anda uyguladıkları saptanmıştır; (ii) Yüksek kontrol uygulayan ebeveynlerin çocuklarında, dışsallaştırma davranış problemlerine daha sık rastlanmıştır; (iii) Davranışsal kontrol için, çocuğun dışsallaştırma davranışları üzerinde bulunan doğrusal olmayan ilişki göstermiştir ki davranışsal kontrol için optimum bir seviye bulunmaktadır; (iv) Ebeveynlerin sıcaklık/yakınlık ve kontrol davranışları arasında etkileşim ilişkisi bulunmuştur. Bu çalışmanın en önemli katkısı, Türk kültüründeki ebeveyn kontrol davranışlarını ve bunun çocukların dışsallaştırma davranış problemlerine etkisini hem niceliksel hem de niteliksel yöntemlerle araştırmasıdır.
dc.description.abstractThis study examined the effect of parental control (behavioral, psychological, and physical) and its correlates (parental warmth, parental use of inductive reasoning, and SES) on the externalizing behaviors of 3 year-old children in Turkish culture. The study encompassed conceptual and empirical work to define parental control. It was proposed that cross cultural generalizability of dimensions of parenting and their effects on children?s externalizing behaviors can be achieved by eliminating implicit assumptions regarding the coexistence of various conceptually distinct aspects of parenting such as parental control and lack of parental warmth. The data were collected by qualitative methods on parent-child interactions and quantitative methods with questionnaires (N=123) from the participants of the Study of Early Childhood Developmental Ecologies in Turkey (ECDET). The results indicated that (i) Turkish mothers preferred to exercise three types of parental control simultaneously; (ii) children of mothers who impose higher parental control displayed higher externalizing problems compared to others; (iii) the non-linear effects of behavioral control on child externalizing behaviors suggesting an optimum level for the behavioral control; (iv) there were interactive effects of behavioral and psychological control with parental warmth. The major contributions of the current study were to investigate the effects of three types of parental control on child externalizing behaviors of 3 year- old children in Turkish context with studying the independent and interactive effects by both qualitative and quantitative means.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleThe effect of parental control on externalizing behaviors in early childhood
dc.title.alternativeEbeveyn kontrol davranışlarının, çocuğun dışsallaştırma davranış problemlerine etkisi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentGelişim Psikolojisi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmCulture
dc.subject.ytmExternalizing
dc.subject.ytmProblem behavior
dc.subject.ytmBehavioral control
dc.subject.ytmPsychological control
dc.subject.ytmParents-child relation
dc.subject.ytmParents control
dc.subject.ytmTurkish culture
dc.identifier.yokid352444
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid249885
dc.description.pages131
dc.publisher.disciplineGelişim Psikolojisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess