Ortaokul öğrencilerinde yalnızlık ve sosyal beceri düzeyleri ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ortaokul Öğrencilerinde Yalnızlık Ve Sosyal Beceri Düzeyleri İle İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Araştırmada ortaokul öğrencilerinin yalnızlık ve sosyal beceri düzeyleri ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Kesitsel tipte olan araştırma 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Kırklareli Merkez ve ilçelerinde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini Kırklareli Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı 66 resmi ortaokulda öğrenim gören 6.,7.,8. sınıf öğrenciler oluşturmuştur(n=10.682). Araştırmada küme örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneğini 5 ilçede 10 farklı ortaokulda öğrenim gören 693 öğrenci oluşturmuştur. Veriler Kişisel Bilgi Formu, İnternet Bağımlılık Ölçeği, Matson Sosyal Beceri Ölçeği ve Çocuk Temelli Yalnızlık Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma için etik kurul onayı, resmi izin alınmıştır. Araştırmada Student's t testi, ANOVA, Pearson Korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0,05 kabul edilmiştir. Araştırma grubunun %54,2'si kız, %37,5'si 7.sınıftadır. Araştırmada erkeklerin, 13 yaşında olanların, 8.sınıfların, anne-babasıyla ayrı yaşayanların, okul başarısı orta düzeyde olanların, sosyal paylaşım sitelerine üyeliği olanların, internetinde kısıtlama olmayanların, ≥5 saat internet kullananların, kendine ait cep telefonu olanların, cep telefonunda internet bağlantısı bulunanların internet bağımlılığı düzeyi değişkenlerin diğer kategorilerine göre yüksek saptanmıştır(p<0,05). Olumsuz sosyal beceri düzeyi erkeklerde, anne-babasıyla ayrı yaşayanlarda, okul başarı düzeyi orta olanlarda, ≥5 saat internet kullananlarda; Olumlu sosyal beceri düzeyi kızlarda, anne-babasının eğitimi yüksek olanlarda, okul başarı düzeyi kötü ve cep telefonunda internet bağlantısı olanlarda; yalnızlık düzeyi 7.sınıf öğrencilerinde ve okul başarı düzeyi kötü olanlarda daha fazladır (p<0,05). Katılımcıların yaşadıkları yer, aylık gelir durumu, evde bilgisayar varlığı ve ödevlerini yapma tercihleri ile kullanılan ölçekler arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır(p>0,05). Öğrencilerin internet bağımlılık düzeyi ile olumsuz sosyal beceri ve yalnızlık düzeyleri arasında pozitif yönde, olumlu sosyal beceri düzeyleri ile arasında negatif yönde anlamlı ilişki belirlenmiştir(p<0,001).Anahtar kelimeler: Ortaokul öğrencileri, yalnızlık, sosyal beceri, internet kullanımı. Investigating the Relationship between Loneliness and Social Skills Level with Internet Addiction of Secondary School Students. The aim of this study was to investigating the relationship between loneliness and social skills level with internet addiction of secondary school students. The cross-sectional study was carried out in the center and districts of Kırklareli in the 2016-2017 academic years. The universe of the study was students attending the 6th, 7th and 8th grades of 66 official secondary schools under the Kırklareli Directorate of National Education (n=10,682). The cluster sampling method was used in the study. The sample of the study consisted of 693 students attending 10 different secondary schools in 5 districts. Data were collected using `Personal Information Form`, `Internet Addiction Scale`, `Matson Social Skills Scale` and `Children Based Loneliness Scale`. Ethics committee approval and official permission were obtained for the research. Student t Test, ANOVA, Pearson Correlation Analysis were used in the study. Significance level p <0.05 was accepted. 54.2% of the research group is female and 37.5% is attending 7th grade. In the study the internet addiction level of boys, 13-year-olds, 8th grade students, those living separated from their parents, those with moderate school success, those who are members of social networking sites, those who have no restrictions to the internet, those using the internet for 5 hours and more, those owning their own mobile phone, those who have an internet connection on their mobile phone was found to be higher than other variable categories (p<0.05). The study results show that boys who are living separately with their parents, those with moderate school achievement level, those who uses ≥5 hours internet had negative social skill level; girls with high education level parents, poor school success and mobile phone internet connection had positive social skill level and the level of loneliness was higher in 7th grade students and in those with poor school achievement (p<0.05). No significant difference between the participants' place of residence, monthly income status, home computer presence and homework preferences and the scales used was found (p>0.05). A significant positive correlation was found between the levels of internet addiction and negative social skills and loneliness levels, while a significant negative correlation was found between the levels of internet addiction and positive social skills levels (p <0.001).Key words: Secondary school students, loneliness, social skills, internet use.
Collections