Örgütsel adalet algısının performans üzerindeki etkisi; Adıyaman ilinde çalışan öğretmenler üzerine bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Örgütsel adalet, işgörenlerin örgüt ortamında ödül ve cezaların, kuralların, işlemlerin, iletişim ve etkileşimlerin adil yapılıp yapılmadığına ilişkin algılarıdır. Çalışma ortamındaki adalet algısı işgörenlerin iş ortamındaki çalışma performansını etkileyen önemli unsurlardan biri olduğu düşüncesinden yola çıkılarak, Adıyaman il merkezinde bulunan okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde çalışan öğretmenlerin örgütsel adalet algı düzeylerinin, demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve iş performansı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmanın örneklem grubunu, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Adıyaman İl merkezinde görev yapan 3300 öğretmenden rastgele yöntemle seçilen 345 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada nicel araştırma yöntemi benimsenip, betimsel-ilişkisel tarama modeli kullanılarak veriler elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak ögütsel adalet ve performans tutum ölçekleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda örgütsel adaletin cinsiyet, medeni durum, sendika üyelik durumu, yaş, öğrenim durumu, okuldaki hizmet süresi ve meslekteki hizmet süresi değişkenlerine göre farklılık göstermediği, branş, aylık ücret, okuldaki öğretmen sayısı ve okul türüne göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bu sonuçlara ek olarak örgütsel adalet ile performans arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki olduğu söylenebilir.Anahtar Kelimeler: Öğretmen, örgütsel adalet, performans Organizational justice is workers' perception related to whether rewards, punishments, rules, operations, communication and interactions are applied justly in the organizational environment. As the organizational justice in an organizational environment is an important factor on workers' working performance in their working environment, I searched whether the levels of the teachers' perception about organizational justice are differentiate according to demographic features and the effect of this perception on the teachers' working performance. The teachers who are the subject of the study teach in nursery schools, in primary schools, in secondary schools and in high schools in the city centre of Adıyaman. The sample group for the study consists of 345 teachers chosen randomly among 3300 teachers teaching in the city-centre of Adıyaman in 2013-2014. The quantitative research method was based on and the descriptive-relational survey model was used in the study to acquire data. Organizational justice attitude scales and performance attitude scales were used as the data collection tool.. It was revealed at the end of the study that the organizational justice is not differentiate according to the variables such as sex, marital status, union membership, age, educational background, period of service in the school and in teaching, but it differentiates according to the variables such as teaching-field, salary, the number of teachers in the school and school type. In addition to these results, it can be said that there is a positively but poor relationship between Organizational justice and performance.Key words: Teacher, Organizational justice, Performance
Collections