Televizyon, bilgisayar, kitap ve oyuncağın anaokulu çocuklarının yaşamındaki yerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı televizyon, bilgisayar, kitap ve oyuncağın okul öncesi eğitime devam çocukların yaşamındaki yeri ve önemini ortaya koymaktır. Çalışmaya üç farklı özel okuldan okul öncesi eğitimine devam eden 5-6 yaş aralığında 51 çocuk katılmıştır. Bu çalışmada verilerin toplanması ve analizi için çocukların çizdikleri resimler ve görüşmelerden elde edilen veriler kullanılmıştır. Yapılan çalışma üç aşamadan oluşmaktadır. Araştırmanın birinci aşamasında çocukların kendilerini televizyon, bilgisayar, kitap ve oyuncaklar ile resmetmesi istenmiştir. İkinci aşamada bu resimler üzerinden çocuklarla görüşmeler yapılmıştır. Üçüncü aşamada ise çocukların televizyon, bilgisayar, kitap ve oyuncak uyaranlarından en çok hangisiyle vakit geçirmek istedikleri sorulmuştur. Tüm bu uygulamalar çerçevesinde çocukların çizdikleri resimler ve bu resimler üzerinden yapılan görüşmeler analiz edilmiştir. Çocukların görüşme sorularına verdikleri cevaplar içerik analizi sonucu kategorileştirilmiştir. Bu araştırma, çocukların dünyasında önemli bir yer tutan televizyon, bilgisayar, kitap ve oyuncağın çocuklar tarafından nasıl algılandıkları, bu uyaranlarla zamanlarını nerede, ne zaman ve kimlerle geçirdikleri, bu zaman dilimlerinde neler yaptıkları ve kendilerini nasıl hissettikleri hakkında önemli sonuçlar ortaya çıkarmıştır. Araştırma sonuçlarına göre çocuklar televizyonda en çok çizgi film izlemekte, bilgisayarda oyun oynamakta ve en çok hikâye kitabı okumaktadırlar. Çocuklar bilgisayar oyunları, çizgi filmler ve hikâyelerdeki karakterlerin oyuncaklarıyla oynamaktadırlar. Çocuklar bu uyaranlarla beraberken genel olarak olumlu duygular yaşamaktadırlar ancak kitap ve oyuncakla vakit geçirirken kendilerini nasıl hissettiklerine yönelik daha güçlü ifadeler kullanmışlardır.Anahtar Kelimeler: Okul öncesi dönem, resim, televizyon, bilgisayar, kitap,oyuncak The purpose of this study is understanding the place and significance of four important stimuli; television, computer, book and toy in lives of children in kindergarten. Fifty-one children between the age of 5 and 6 participated in the study. They were attending three private kindergartens. In the present study, the data obtained from children's drawings and interviews. First, the children were asked to picture themselves while they were with a television, computer, books and toys. Second, they were interviewed to learn about how they spend time with television, computer, books and toys. Last, the children were asked which one of these they would like to spend time with, the most. The pictures that children draw and interviews about these pictures were analyzed. The answers that children gave were categorized by content analysis. The research provided detailed information about how the children perceived televisions, books, computers and toys. Particularly, the questions of how, when, where and with whom the children spend their times when they were with these stimuli and how the children feel themselves at those times were investigated. According to the results, children mostly preferred watching cartoons in TV, playing video games in computers and reading storybooks. Also they preferred playing toys that were characters from cartoons, video games and stories. Most of the time, children had positive feelings when spent time with all of these stimuli. However, children used more powerful expressions about how they felt when they spent time with books and toys.Keywords: Early childhood, draw, television, computer, book, toy
Collections