Hemşirelikte klinik öğretimde etik sorunlar ölçeği geliştirme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş-Amaç: Hemşirelikte klinik öğretim, hemşirelik öğrencilerinin bireysel öğrenme ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak, öğrencinin klinik ortamda mesleki becerilerinin geliştirildiği bir eğitim sürecidir. Hemşirelikte klinik öğretim sürecinde, öğrenciler farklı başlıklarda sorunlar ile karşı karşıya gelmektedirler. Sıklıkla karşılaşılan bu sorunlardan biri de etik sorunlardır. Bu bağlamda araştırma, hemşirelik öğrencilerinin klinik öğretimde deneyimledikleri etik sorunları belirleyebilmek için bir ölçek geliştirmek, geliştirilen ölçeğin geçerlilik ve güvenirliliğini saptamak amacıyla metodolojik tipte planlanmış ve uygulanmıştır.Gereç-Yöntem: Araştırmanın evrenini, İzmir iline bağlı bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim gören hemşirelik öğrencileri (S=706) oluşturmuştur. Evrenin tümü araştırmaya dâhil edilip, örneklem seçimine gidilmemiş ve araştırma 506 öğrenci ile tamamlanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında, `Öğrenci Tanıtım Formu` kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından, hemşirelikte klinik öğretimde meydana gelen etik sorunlar ile ilişkili literatürde yer alan pek çok araştırma incelenerek `Sağlık Profesyoneli` ve `Klinik Eğitimci` olmak üzere iki ayrı alt boyuttan oluşan `Hemşirelikte Klinik Öğretimde Etik Sorunlar Ölçeği` geliştirilmiştir. İlk geliştirildiğinde 58 maddeden oluşan taslak ölçek gerekli geçerlilik ve güvenirlilik çalışmaları sonucunda 52 maddelik son halini almıştır. Bu bağlamda; ölçeğin geliştirilmesinde `Açımlayıcı Faktör Analizi, Doğrulayıcı Faktör Analizi, Barlett Testi, Ki-Kare Uyum Testi, Cronbach Alfa Testi, Shapiro-Wilk Testi, Hotelling's T Testi, Spearman Brown Katsayısı, Guttman Split-Half Coefficient Testi` kullanılmıştır. Bulgular: `Hemşirelikte Klinik Öğretimde Etik Sorunlar Ölçeği` nin geçerlilik ve güvenirlilik çalışmasında Kapsam Geçerlilik İndeksi (KGİ), `Sağlık Profesyoneli` alt boyutu için ise 0,87 , `Klinik Eğitimci` alt boyutu için ise 0,89 bulunmuştur. Ölçeğin toplam Cronbach alfa değeri 0,96 olarak belirlenirken; `Sağlık Profesyoneli` alt boyutu için Cronbach alfa değeri 0,94 , `Klinik Eğitimci` alt boyutu için Cronbach alfa değeri 0,92 olarak saptanmıştır.Sonuç: Bu veriler doğrultusunda; `Hemşirelikte Klinik Öğretimde Etik Sorunlar Ölçeği` nin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Hemşirelik, klinik öğretim, etik sorun, ölçek geliştirme Indtroduction-Aim: Clinical teaching in nursing is an educational process in which students' professional skills are developed in the clinical setting, taking into account the individual learning needs of nursing students. In the clinical teaching process in nursing, students face problems in different topics. One of the most common problems is ethical problems. In this context, the research was planned and applied in a methodological type to determine the validity and reliability of the scale developed in order to determine the ethical problems experienced by nursing students in clinical teaching.Materials and Methods: The population of the study consisted of nursing students (N=706) who were studying in the nursing department of a university in Izmir. All of the population was included in the study and sample selection was not made. The study was conducted with 506 students who accepted to participate in the study and the data were evaluated with a total of 506 questionnaires. `Student Description Form` were used to collect the data. By researchers, in nursing clinical teaching occur that related to the ethical problems many studies in literature was examined and `The Scale of Ethical Problems in Clinical Teaching in Nursing` which consists of two sub-dimensions `Health Professionals` and `Clinical Educator` was developed. When it was first developed, the draft scale consisting of 58 items was completed with 52 items as a result of the necessary validity and reliability studies. In this context; `Exploratory Factor Analysis, Confirmatory Factor Analysis, Barlett Test, Chi-Square Test, Cronbach's Alpha Test, Shapiro-Wilk Test, Hotelling- T Test, Spearman Brown's Test, Guttman Split-Half Coefficient Test` were used in the development of the scale. Results: In the validity and reliability study of the `Scale of Ethical Problems in Clinical Teaching in Nursing` Content Validity Index was found to be 0,87 for `Health Professional` subscale and was found to be 0,89 for `Clinical Educator` subscale. The total Cronbach alpha value of the scale was 0,96. Cronbach's alpha value of `Health Professional` sub-dimension was determined as 0,94 and `Clinical Educator` sub-dimension was determined as 0,92.Conclusion: According to these data, it was determined that `Scale of Ethical Problems in Clinical Teaching in Nursing` is a valid and reliable scale.Keywords: Nursing, clinical teaching, ethical problem, development of scale
Collections