Çocuk hikâyesi ve Fakir Baykurt`un çocuk hikâyeciliğine katlısı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocuk edebiyatı, çocukların düşünce ve hayallerinin, doğuştan getirmiş oldukları sanat ve estetik duyarlıklarının, düşsel zekâlarının geliştirilmesi amacıyla yazılmış olan çocuk kitaplarıyla ilgili olarak yapılan genel bir tanımlamadır. Tanzimat Dönemi'nde batıdaki klasik yapıtların çevirisi yoluyla oluşturulan bu yeni kavram, çocuk edebiyatı, zamanla daha bilinçli bir şekilde algılanan bir kavram olmuştur. Özelikle Cumhuriyet dönemi, çocuk edebiyatının gelişmesinde bir dönüm noktası olmuş, çocuk ve edebiyat daha çok önemsenmiş ve pek çok yazar bu alanda eser vermeye başlamıştır.Bu yazarlardan biri de Fakir Baykurt'tur. Baykurt ?çocuk? kavramına önem vermiş, eserlerinde bu kavram üzerine eğilmiştir. Yazarlık yaşamına `şiir'le başlayan ve şiirlerinde asıl adı olan ?Tahir? yerine ?Fakir? takma adını kullanan Baykurt, yetişkinler için pek çok roman, öykü ve şiir yazmış; bunun yanında çocuk edebiyatını da ihmal etmeyip bu alanda `sekiz öykü, bir roman ve bir de masal kitabı' kaleme almıştır. Çalışmamıza konu olan sekiz öykü kitabını; çocuk öykülerinin içerik biçim, dil ve anlatım özelliklerini gözeterek yazmış ve bu öykülerinde eğitim temasına da geniş yer vermiştir.Fakir Baykurt, çocuğun çevresiyle birlikte ele alınmasını gerekli görmüş, küçük yaşlardan itibaren de yaşamın gerçekleriyle karşılaştırılması gerektiğini savunmuştur. Bu düşüncelerden yola çıkan yazar, öykülerinde çocuklara çalışma, üretme, yardımlaşma, emeğe saygı duyma? gibi değerleri kazandırmaya çalışmış ve bunları yaparken de çocuklarda dil bilinci oluşturmaya çalışmıştır.Anahtar Kelimeler: Çocuk, çocuk edebiyatı, çocuk hikâyesi, Türkçe eğitimi. Children?s literature was created to develop childeren?s thoughts and dreams, their innate art and aesthetic sensibility, and imaging of intelligence which is a concept on the agenda since the beginning of the twentieth century in our country.This new concept, children?s literature, has been perceived consciously by the time that the concept was created by the translation of the classical Works in the west during the Reforms Term, Tanzimat Era/ Period. Especially, Republican period became a milestone in the development of the children?s literature, child and literature noticed more and many writers began to work in this area.One of these writers is Fakir Baykurt. Baykurt has given importance to the concept `child`, focused in this concept in his works. He started his career with poem and he preferred ?Fakir? instead ?Tahir? which is his actual name, the poor alias Baykurt wrote several novels, short stories, and peotry for adults, as well as, without neglecting children?s literature, he has written `eight-story, a novel , and a fairy tale book' .The eight-story book?s evoluoted in this work; he wrote by considering children's stories shape, the content, language and narrative features, and gave the broad theme of education in this stories.Fakir Baykurt found necessary that child must be adressed with his/her environment, upholded that starting from an early age kids also should be compared with the realities of life. The Author, set out in this opinion, tried to acquire the values to the children as working, generation, solidarity, respect for labor in his tales and while doing that he tried to create awareness of language in childeren.Key Words: Child, children?s literature, children?s story, Turkish education.
Collections